Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2010

Ανατροπές σε διορισμούς και αποσπάσεις

Εφημερίδα ΕΘΝΟΣ, Δημοσιευμένο Κυριακή 24 Ιανουάριος 2010


Το νομοσχέδιο, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή πριν από το Πάσχα, στοχεύει στον εξορθολογισμό του συστήματος με βασικές αρχές πρώτα ο μαθητής και πρωταγωνιστής στην τάξη ο εκπαιδευτικός

Στόχος είναι το νομοσχέδιο να έχει κατατεθεί στη Βουλή πριν από το Πάσχα, ώστε η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει απελευθερωμένη από σκανδαλώδεις ρυθμίσεις του παρελθόντος και τις γνωστές, τα τελευταία χρόνια, παθογένειες της δημόσιας εκπαίδευσης (αναρίθμητα κενά στα σχολεία, χιλιάδες εκπαιδευτικοί τοποθετημένοι σε όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης πλην των αιθουσών κ.ά.).
Βασικός γνώμονας των σχεδιασμών είναι ο εξορθολογισμός του υπάρχοντος συστήματος και σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της υπουργού Παιδείας, Αννας Διαμαντοπούλου, για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να ισχύσουν δύο βασικές αρχές: «Πρώτα ο μαθητής» και «πρωταγωνιστής στην τάξη ο εκπαιδευτικός».

Μεταβατικό στάδιο
Τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα στο τρίπτυχο «διορισμοί, μεταθέσεις, αποσπάσεις» για το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει άμεσα να ενταχθούν σε... πίνακα διαγραφέντων. Η εικόνα που παρουσιάζεται σήμερα, ένα νησί να έχει 100 καθηγητές σε οργανικές θέσεις και στην πραγματικότητα να διδάσκουν το πολύ... 20, θα πάψει να υπάρχει με τις αλλαγές που θα νομοθετηθούν. Ο εξορθολογισμός του συστήματος και η εξάλειψη των χιλιάδων αποσπάσεων αναμένεται προοδευτικά να οδηγήσει σε μείωση των συνεχών αναγκών για νέες προσλήψεις.
Βέβαια, θα υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο μέχρι την «ολική επαναφορά» στα σχολεία των χιλιάδων εκπαιδευτικών που μέσω αποσπάσεων είχαν εγκαταλείψει τις σχολικές αίθουσες. Για το σχολικό έτος 2009-2010 ισχύει η μεταβατική περίοδος και οι... «πίνακες της τρέλας» με αδικαιολόγητες αποσπάσεις ή μεταθέσεις.
Πολλά σημεία του σχεδιασμού θα δοκιμαστούν στην κρησάρα της διαβούλευσης, ωστόσο οι βασικές αλλαγές έχουν ήδη σαφή προσανατολισμό. Βεβαίως, βασικός γνώμονας του υπουργείου Παιδείας, όπως επισημαίνεται, είναι ότι «δεν πρόκειται να φέρουμε ανατροπή στη ζωή εκπαιδευτικών».
Το υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο θα προβλέπει τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, ρυθμίσεις για την επιλογή και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών καθώς και αλλαγές για τη διοικητική οργάνωση. Η έρευνα, από τον Οκτώβριο, έχει οδηγήσει σε σημαντικά συμπεράσματα για την κατάσταση στη δημόσια εκπαίδευση και για τα... απίστευτα και όμως αληθινά που συμβαίνουν! Οι τελικοί σχεδιασμοί θα ανακοινωθούν προσεχώς σε συνέντευξη Τύπου, που σίγουρα δεν θα γίνει νωρίτερα του ενός μηνός.

ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
Με τον νέο νόμο όλοι οι διορισμοί εκπαιδευτικών θα γίνονται μέσω ΑΣΕΠ, στην αρμοδιότητα του οποίου επίσης θα βρίσκονται οι τοποθετήσεις αναπληρωτών. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα εξακολουθήσει να ισχύει η προσμέτρηση της όποιας προϋπηρεσίας. Βασική αλλαγή θεωρείται αυτή που θα αποδεσμεύει τους εκπαιδευτικούς από το να δίνουν... διαρκώς εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ, αφού ο διαγωνισμός για κάθε εκπαιδευτικό θα γίνεται μία φορά. Μέχρι σήμερα ο καθένας μπορούσε να μετέχει δύο, τρεις και περισσότερες φορές στην ανά διετία διαδικασία του ΑΣΕΠ, χάνοντας νέο χρόνο και χρήμα (για τα όποια φροντιστήρια).
Από τους πίνακες του ΑΣΕΠ, κάθε 2 χρόνια, προέκυπταν οι διοριστέοι και οι πλεονάζοντες επιτυχόντες, από τον πίνακα των οποίων έβγαιναν οι αναπληρωτές. Για τον οριστικό διορισμό των τελευταίων προϋπηρεσία 36 μηνών σήμαινε τον διορισμό τους δίχως ΑΣΕΠ. Αναπληρωτής με 24 μήνες προϋπηρεσία θεωρείτο επιτυχών του ΑΣΕΠ με 50%, ενώ όσοι μετείχαν δίχως προϋπηρεσία χρειαζόταν 55% επιτυχία με επίδοση σε όλα τα μαθήματα άνω του 50%.
Με τον νέο νόμο οι διορισμοί θα γίνονται ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Ο εκπαιδευτικός δεν θα δηλώνει τις προτιμήσεις του ανά την επικράτεια, αλλά σε συγκεκριμένη εκπαιδευτική περιφέρεια. Μελετάται επίσης η προοπτική ο εκπαιδευτικός να καλείται να δηλώσει δεσμευτικά τον χρόνο παραμονής του στον τόπο διορισμού του, δίχως στη συνέχεια να μπορεί να ζητήσει απόσπαση ή μετάθεση χωρίς να επικαλεστεί λόγους... ύψιστης ανάγκης! Σήμερα η δέσμευση για παραμονή στον τόπο πρώτου διορισμού είναι δύο χρόνια, δίχως όμως ακόμη και γι΄ αυτό το διάστημα να αποκλείονται οι αποσπάσεις. Ετσι, από την «οργανική θέση» της «μεθορίου» προκύπτουν τα επιπλέον μόρια για την εκ των υστέρων καλή μετάθεση.

ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ
Επιστρέφουν στη βάση τους χιλιάδες αποσπασμένοι δάσκαλοι και καθηγητές

Η μέχρι τώρα μέθοδος των αποσπάσεων για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποτελεί ανοιχτή πληγή της εκπαίδευσης. Βάσει του υφιστάμενου νόμου, το υπουργείο δεν μπορεί να «πειράξει» το καθεστώς των αποσπάσεων, αφού ο προηγούμενος υπουργός θεσμοθέτησε... τριετή ορίζοντα!
Είναι ωστόσο κοινό μυστικό ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι μέχρι τον Ιούνιο να έχει ξεκαθαρίσει το πλαίσιο και να έχουν γυρίσει στη «βάση» τους χιλιάδες αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί σε διάφορες άσχετες με την εκπαίδευση υπηρεσίες, μηδέ εξαιρουμένων των γραφείων των βουλευτών. Ως γνωστόν, οι υφιστάμενες αποσπάσεις δεν μπορούν να ανακληθούν τώρα, αλλά αυτό θα γίνει ή διά του νόμου ή διά υπουργικής απόφασης, το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο.
Οσο για τις μετατάξεις που έχουν μόνιμο χαρακτήρα, εξετάζεται ο εξορθολογισμός της διαδικασίας, ώστε να καλύπτονται θέσεις με πραγματικές ανάγκες.

Βασική αρχή
Χαρακτηριστικό των προθέσεων του υπουργείου είναι η απάντηση που δόθηκε σε βουλευτή από τη Βόρεια Ελλάδα, ο οποίος ζήτησε (έχει το δικαίωμα) να αποσπάσει στο γραφείο του δασκάλα: «Αν δεν βρούμε αντικαταστάτη δεν πρόκειται». Βασική αρχή που θα ακολουθηθεί για τις αποσπάσεις (κυρίως για το μεταβατικό διάστημα) είναι ότι θα ισχύσει απαρέγκλιτα ο κανόνας ότι καμία απόσπαση δεν θα γίνεται (από σχολική τάξη) αν δεν έχει εξευρεθεί ο αντικαταστάτης.
Μεγάλη πληγή του μέχρι τώρα συστήματος αποτελεί το γεγονός ότι ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να αποσπάται σε κάθε λογής δημόσια υπηρεσία, σχετική ή παντελώς άσχετη με το αντικείμενο της εκπαίδευσης.
Και μάλιστα αφήνοντας σύξυλη τη σχολική τάξη στην οποία δίδασκε!
Παράλληλα από τις αποσπάσεις προκύπτουν απίστευτα παράδοξα όπως αυτό σε διεύθυνση Β΄βάθμιας της Αττικής: ενώ κανονικά υπήρχαν 56 υπεράριθμοι καθηγητές πληροφορικής, διορίστηκαν επιπλέον 81!

ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ
Μπαίνει τέλος στην... ιδιαίτερη μεταχείρισή τους

Η του υπουργείου θεωρεί ότι το καθεστώς προσλήψεων πρέπει να είναι ενιαίο ανεξαιρέτως για όλους τους εκπαιδευτικούς. Ακόμη και αν ανήκουν σε μια ειδική κατηγορία (π.χ. πολύτεκνοι ή εκ του ιδιωτικού τομέα προερχόμενοι).
Η ιδιαίτερη μεταχείριση των πολύτεκνων εκπαιδευτικών φαίνεται ότι... εξαϋλώνεται. «Η πολιτεία οφείλει να προσμετρά ότι ο κάθε πολίτης που ανήκει σε ειδική κατηγορία δεν είναι αξιωματικά και κατάλληλος «δάσκαλος»», επισημαίνεται από το υπουργείο, ενώ στην ίδια κατεύθυνση για την κατηγορία των πολυτέκνων κινείται και το ΑΣΕΠ.
Μέχρι τώρα, οι πολύτεκνοι μπορούσαν να επιλέξουν τα κοντινότερα σχολεία στον τόπο διαμονής τους, ενώ οι λοιποί καθηγητές γυρνούσαν ανά την επικράτεια. Με αποτέλεσμα ο «φωτογραφικός» διορισμός να εκτοπίζει εκπαιδευτικούς που σε κάθε άλλη περίπτωση θα είχαν προτεραιότητα.
Στόχος της κυβέρνησης είναι οι προσλήψεις να γίνονται με γνώμονα τις υπάρχουσες ανάγκες και τα διαφαινόμενα κενά και όχι με βάση την αφομοίωση της ειδικής κατηγορίας.
Δηλαδή, αξιολόγηση παντού. Σε παρόμοιο νομικό πλαίσιο κινούνται οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ). Μέχρι στιγμής ισχύει ότι αν απολυθούν κατά την πρώτη εξαετία εργασίας από τον ιδιωτικό τομέα, προσλαμβάνονται αυτεπαγγέλτως από το Δημόσιο. Ετσι, κατά τα λεγόμενα σενάρια, παρακάμπτονται οι υφιστάμενοι πίνακες και το ΑΣΕΠ.
Ο εκπαιδευτικός δηλαδή που κρίνεται ανεπαρκής από το ιδιωτικό σχολείο -τονίζουν κύκλοι του υπουργείου- διορίζεται μέχρι σήμερα χωρίς αξιολόγηση στο Δημόσιο, κάτι που θα γίνει προσπάθεια να ανατραπεί.
Πλήρη αλλαγή στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο εξετάζουν και για την αντιμετώπιση των ΤΑΔ - Τεχνικής Εκπάιδευσης, ΠΔΣ, Ειδικής Αγωγής. Για παράδειγμα, υπάρχουν υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι οποίοι αδυνατούν να απορροφηθούν στα αθλητικά σχολεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: