Τετάρτη 14 Απριλίου 2010

Το πολυνομοσχέδιο για την εκπαίδευση

Τελευταία ενημέρωση: 17:06 Τρίτη 13 Απριλίου 2010, Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Την κατάργηση από φέτος της βαθμολογικής βάσης του 10 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου μετά το πέρας της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου. Με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών θα γίνονται αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ, ενώ με νέο θεσμικό πλαίσιο θα λειτουργούν τα κολέγια και θα χορηγούνται οι αντίστοιχοι τίτλοι σπουδών. Όπως ανέφερε η υπουργός αναφορικά με την κατάργηση της βάσης του 10, πρόκειται για προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ η οποία και υλοποιείται.
Το πολυνομοσχέδιο που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας στο Υπουργικό Συμβούλιο, επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων την ενεργοποίηση του θεσμού του δόκιμου εκπαιδευτικού και και την πρόσληψη όλων των εκπαιδευτικών αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ.
Ειδικά για φέτος το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την αύξηση κατά 30% του ορίου των απουσιών που μπορούν να κάνουν οι μαθητές, λόγω των κρουσμάτων της νέας γρίπης. Ήδη, έχει αποσταλεί σχετική εγκύκλιος στα σχολεία και αφορά όλες τις κατηγορίες των απουσιών.
Επίσης, περιλαμβάνει νέες ρυθμίσεις για την αδειοδότηση και τη λειτουργία των κολεγίων και του συνόλου των δομών μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Αναφορικά με τον θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού ενεργοποιείται, με διετή θητεία και στη συνέχεια και ύστερα από αξιολόγηση προβλέπεται μονιμοποίηση.
Τι προβλέπεται για τους ήδη εγγεγραμμένους εκπαιδευτικούς
Οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών θα γίνονται πλέον μόνο με εξετάσεις μέσω του ΑΣΕΠ και με βάση τα κενά των σχολικών μονάδων, ενώ για τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται εγγεγραμμένοι στις σημερινές λίστες θα υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο, χωρίς να ανανεώνονται με νέους υποψήφιους, μέσα στο οποίο θα απορροφηθούν. Εφόσον δεν καταφέρουν να διοριστούν σε αυτό το διάστημα θα μπορούν να εγγραφούν στη λίστα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ με τη βάση, ή να ξαναδώσουν εξετάσεις. Όσο για το επίμαχο θέμα της αξιολόγησης εκπαιδευτικών, αλλά και σχολικών μονάδων, προβλέπεται ότι μέσα σε μία διετία θα καθιερωθεί ένα σύστημα αξιολόγησης.
Αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Νέο θεσμικό πλαίσιο και νέες άδειες λειτουργίας περιμένουν τα κολέγια, όπου θα επιβάλλεται εθνικός έλεγχος για το επίπεδο των σπουδών τους και στη συνέχεια θα παρέχεται σχετική πιστοποίηση. Εν τω μεταξύ, "ηλεκτρονικοποιείται" το βιβλίο, καθώς δημιουργείται μια πλατφόρμα ηλεκτρονικής διαχείρισης πανεστημιακών συγγραμμάτων και βοηθημάτων για καλύτερη ενημέρωση των φοιτητών.
Παράλληλα, με μικρότερο εκλεκτορικό σώμα θα γίνονται οι εκλογές στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, ενώ για τις πρυτανικές αρχές θα υπάρξει συντελεστής βαρύτητας σε κάθε ομάδα εκλογέων.
Προς σταδιακή κατάργηση οι εκκλησιαστικές σχολές
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο προβλέπονται ρυθμίσεις για τη συγχώνευση και κατάργηση εκκλησιαστικών σχολείων και για τη διευθέτηση ζητημάτων της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και άλλων εκκρεμοτήτων που αφορούν στην Ορθόδοξη εκκλησία.
Τα 20 «σημεία-κλειδιά» του νομοσχεδίου
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, τα σημαντικότερα σημεία του νομοσχεδίου είναι τα εξής:

1. Καθιερώνεται Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης ως αναγκαία προϋπόθεση για την είσοδο στην εκπαίδευση.

2. Όλοι οι διορισμοί θα γίνονται μόνον μέσω ΑΣΕΠ. Οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται από το σχολικό έτος 2012 - 2013 σε όλα τα σχολεία και τις δομές εκπαίδευσης θα είναι αποκλειστικά και μόνον επιτυχόντες σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

3. Τέλος στα περίπλοκα και αδιαφανή κριτήρια. Οι πίνακες προϋπηρεσίας κλείνουν οριστικά στις 30.6.2010, ενώ ακολουθεί μεταβατική διετής περίοδος η οποία κατοχυρώνει τα ώριμα δικαιώματα.

4. Ειδικό βάρος στην παιδαγωγική και τη γενική παιδεία. Αναμορφώνεται πλήρως το περιεχόμενο και η διαδικασία των εξετάσεων ΑΣΕΠ, οι οποίες θα διεξάγονται ανά διετία.

5. Θεσπίζεται ελάχιστος χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού και είναι τα 3 έτη.

6. Εισάγεται ο θεσμός του «δόκιμου εκπαιδευτικού». Ο νεοδιόριστος μόνιμος εκπαιδευτικός παραμένει επί δυο έτη ως «δόκιμος εκπαιδευτικός».

7. Καθιερώνεται ο θεσμός του "Μέντορα" του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού.

8. Τριμελής επιτροπή εισηγείται την παραμονή στην εκπαίδευση ή την μετάταξή του στη διοίκηση του δόκιμου εκπαιδευτικού. Θα γίνεται αξιολόγηση από τον Δ/ντη της σχολικής μονάδας, τον "Μέντορα" και τον Σχολικό Σύμβουλο.

9. Καθορίζεται ενιαία ηλεκτρονική διαδικασία προσδιορισμού κενών οργανικών θέσεων και λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

10. Από τους πίνακες επιτυχόντων του ΑΣΕΠ θα γίνεται κάθε πρόσληψη για αναπλήρωση ή αντιμετώπιση των κενών, με βάση τη σειρά των ενδιαφερομένων.

11. Μειώνεται δραστικά ο αριθμός των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών με στόχο την κατάργηση της ωρομισθίας.

12. Καμία μετάθεση ή απόσπαση δεν θα γίνεται, αν αφήνει κενό που δεν αναπληρώνεται. Η ηλεκτρονική καταγραφή τους θα επιτρέπει την πλήρη διαφάνεια και προσβασιμότητα στο διαδίκτυο.

13. Ο ορισμός των μελών των Συμβουλίων επιλογής στελεχών γίνεται υπερκομματικός μέσω της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.

14. Καθιερώνεται πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας, ύστερα από επιμόρφωση και εξετάσεις για την επιλογή στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.

15. Θεσπίζεται συγκροτημένη διαδικασία διοικητικής και παιδαγωγικής – διδακτικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Ετήσια έκθεση θα δημοσιεύεται στο διαδίκτυο. Ετήσια λογοδοσία στη σχολική κοινότητα και τους γονείς.

16. Εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος από την ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος διανομής συγγραμμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

17. Μικρότερα και ευέλικτα εκλεκτορικά σώματα για εκλογή μελών ΔΕΠ. Νομοθετείται συνεδρίαση τηλεδιάσκεψης με συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού.

18. Αίρονται οι περιορισμοί στην εισαγωγή υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη βάση του 10.

19. Συγχωνεύσεις - καταργήσεις εκκλησιαστικών σχολείων με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και εξοικονόμηση πόρων.

20. Τέλος στο θεσμικό και εποπτικό κενό για τα Κολέγια. Δημιουργείται νέο θεσμικό πλαίσιο, στο πλαίσιο της Κοινοτικής νομιμότητας και με ενίσχυση του εθνικού ελέγχου μέσα από την ανάδειξη του αναβαθμισμένου Ε.ΚΕ.ΠΙΣ, για την πιστοποίηση και παρακολούθηση της λειτουργίας δομών μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: