Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

Κύκλος κινητοποιήσεων για ΟΛΜΕ και ΔΟΕ

Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Καταργείται η βάση του 10
Των ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ, ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ, Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 
Στην κατάργηση της βάσης του 10 προχωρεί το υπουργείο Παιδείας, επιφέροντας την πρώτη μεγάλη ανατροπή στο σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση.
Αντιφατικές οι αντιδράσεις στο μέτρο που, από τη μια, ανοίγει τις πόρτες της ανώτατης εκπαίδευσης σε περισσότερους από 15.000 υποψηφίους, αλλά από την άλλη προκαλεί «εμφύλιο» μεταξύ περιφερειακών ΤΕΙ που διασώζονται και των κεντρικών που θα επιβαρυνθούν με χιλιάδες μετεγγραφές. Την ίδια ώρα, οι εκπαιδευτικοί απειλούν με κινητοποιήσεις ακόμα και την περίοδο των πανελλαδικών μετά τη διατήρηση των εξαγγελιών για τα εργασιακά και το σύστημα προσλήψεων.
«Η κατάργηση της βάσης τού 10 θα ισχύσει από φέτος. Είναι μία προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης, η οποία είχε τεκμηριωθεί επί τέσσερα συνεχή χρόνια. Είναι μια επιλογή που έχει παιδαγωγικούς και κοινωνικούς λόγους», δήλωσε η υπ. Παιδείας, κ. Διαμαντοπούλου, εξερχόμενη του υπουργικού συμβουλίου όπου και παρουσίασε το σύνολο των αλλαγών που αφορούν τέσσερις τομείς: α) το νέο σχολείο μαζί με το νέο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών, β) τις βελτιωτικές αλλαγές στα ΑΕΙ, γ) τη δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση και δ) τα κέντρα μεταλυκειακής εκπαίδευσης.
«Χωρίς την κατάργηση των μετεγγραφών το μέτρο της κατάργησης είναι ιοσοπεδωτικό. Δεν είναι όλα ίδια τα ΤΕΙ και τα ΑΕΙ», δηλώνει στην «Ε» ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά, τονίζοντας πως «η κατάργηση θα υποβαθμίσει τα κεντρικά ΤΕΙ, καθώς οι σπουδαστές δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στο επίπεδο σπουδών, ενώ οι μετεγγραφές θα πολλαπλασιαστούν». Σύμφωνα μάλιστα με την εκτίμησή του, οι 800 μετεγγραφές που δέχτηκε φέτος το ΤΕΙ Πειραιά, του χρόνου με το νέο μέτρο θα φθάσουν τις 2.000!
«Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ή μελέτη που να αποδεικνύει ότι η θέσπιση της βάσης του 10 πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας σπουδών στα Λύκεια ή τα τριτοβάθμια Ιδρύματα. Δεν έχουμε καμία ένδειξη ότι τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν σήμερα καλύτερους φοιτητές από αυτούς που είχαν μέχρι το 2006», αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, ως βασικό επιχείρημα για την κατάργηση της βάσης ύστερα από τέσσερα χρόνια εφαρμογής και με τρόπο που «αντιβαίνει στην παιδαγωγική λογική των πανελλαδικών εξετάσεων όπως αυτές γίνονται σήμερα». Σημειώνεται πως όταν θεσπίστηκε το μέτρο αυτό από τη Μ. Γιαννάκου το 2006, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, ενώ εκτιμάται ότι από τότε μέχρι σήμερα έχουν μείνει εκτός ανώτατης εκπαίδευσης περίπου 60.000 νέοι.
Πάντως, όπως επισημαίνεται, η ανταπόκριση των φετινών υποψηφίων θα προσδιορίσει και το σχεδιασμό του υπουργείου για τη «χωροταξική και θεματική αναδιάρθρωση» την οποία μελετά. Αλλωστε, έχει ήδη εξαγγείλει τη δημιουργία νέου συστήματος πρόσβασης.
Προς το παρόν, όμως, έχει να αντιμετωπίσει το κοινό μέτωπο των εκπαιδευτικών έναντι των αλλαγών που τους αφορούν και πυροδοτούν κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους. Η παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας, αύριο, Πέμπτη, σηματοδοτεί τον δεύτερο κύκλο των κινητοποιήσεων ΟΛΜΕ και ΔΟΕ απέναντι «στη συνολική επίθεση που δέχεται η εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί», τόσο από τις ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου (προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, εργασιακά κ.ά.) όσο και από το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Την ίδια μέρα, πάντως, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση της υπουργού Παιδείας με εκπροσώπους των Ομοσπονδιών.
Τα κόμματα
Αντιδράσεις και σκληρή κριτική εκδήλωσαν και τα κόμματα στο πολυνομοσχέδιο. «Ανθρακες ο θησαυρός της μεταρρύθμισης που, έξι μήνες τώρα, ευαγγελιζόταν το υπουργείο Παιδείας», δήλωσε η κ. Βόζεμπεργκ, υπεύθυνη για θέματα Παιδείας της Ν.Δ., χαρακτηρίζοντας τα μέτρα «αποσπασματικά, χωρίς μεταξύ τους συνοχή και διαδικαστικού χαρακτήρα», ενώ προειδοποίησε για «μάχη στη Βουλή ώστε να αρθούν το συντομότερο δυνατό διατάξεις άδικες ή ανεφάρμοστες».
«Το νομοσχέδιο είναι εχθρικό προς τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας, τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού και τα εργασιακά δικαιώματα», επισημαίνει το ΚΚΕ, ενώ ο ΣΥΝ τονίζει πως «όχι μόνο καταργείται το καθεστώς της μαύρης εργασίας στην εκπαίδευση, αλλά το αναβαθμίζει θεσμοθετώντας προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ». *
ΑΕΙ: Ηλεκτρονικό σύστημα διανομής συγγραμμάτων
1 Μελετάται νέο σύστημα πρόσβασης. Θα συνδεθεί με τη βαθμολογία στο νέο λύκειο, ενώ όρους στην εισαγωγή θα θέτουν και τα πανεπιστήμια. Αλλάζουν τα προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
2 Εκσυγχρονίζεται το σύστημα διανομής συγγραμμάτων. Εχει ήδη δρομολογηθεί η ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος διανομής με στόχο να διασφαλιστεί η έγκαιρη διανομή από το 2010-2011.
3 Μειώνεται σε 15 από 30 ο μέγιστος αριθμός των μελών των εκλεκτορικών σωμάτων για εκλογή μελών ΔΕΠ. Καθιερώνεται επίσης ο θεσμός της τηλεδιάσκεψης προκειμένου να μειωθεί το κόστος μετακίνησης των εξωτερικών εκλεκτόρων και να διευκολυνθεί η συμμετοχή σε αυτά Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού.
4 Καταργείται από φέτος η βάση του 10 με το σκεπτικό ότι η ύπαρξή της δεν κατάφερε να βελτιώσει την ποιότητα σπουδών στο λύκειο ή στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας, ενώ την ίδια στιγμή χιλιάδες νέοι προσφεύγουν σε κολέγια και σε κάθε είδους ιδρύματα σε όλο τον κόσμο.
5 Σε αυστηρότερο πλαίσιο μπαίνει το καθεστώς των μετεγγραφών με στόχο τη μείωσή τους καθώς το ισχύον σύστημα προκαλεί δραματική υπερφόρτωση σε κάποιες σχολές και υπολειτουργία σε κάποιες άλλες.
6 Παρατείνεται ο χρόνος προσαρμογής των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών και των Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ινστιτούτων προκειμένου να αποφευχθεί η παύση λειτουργίας τους, η οποία θα συνέβαινε με την ισχύουσα νομοθεσία τον Ιούνιο του 2010.
7 Διευρύνονται οι σκοποί των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ) των ΑΕΙ προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στα Ιδρύματα να εκτελούν επιστημονικά και ερευνητικά προγράμματα με πιστώσεις από το αποθεματικό των ΕΛΚΕ προς όφελος των ιδρυμάτων τους.
8 Διευκολύνεται η λειτουργία της Α.ΔΙ.Π. που έχει αναλάβει την αξιολόγηση των ΑΕΙ με στόχο τα καλύτερα αποτελέσματα και την επίτευξη συμβατότητας με τις επιταγές της Ευρώπης.
15 αλλαγές για εκπαιδευτικούς και σχολεία
1 Καθιέρωση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης. Η κατάρτιση παρέχεται α) με πρόγραμμα στο πλαίσιο των σπουδών που ξεκινά σε συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα ΑΕΙ άμεσα ή μετά την αποφοίτηση ή β) μέσω της απόκτησης Μεταπτυχιακού Τίτλου Ειδίκευσης στην Παιδαγωγική, τις Επιστήμες της Αγωγής ή τις Επιστήμες της Εκπαίδευσης.
2 Προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ. Οι διαγωνισμοί θα γίνονται ανά διετία και θα είναι ανοιχτοί (δηλαδή δεν θα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός θέσεων). Οι υπάρχοντες πίνακες θα κλείσουν στις 30 Ιουνίου 2010, ενώ για τα επόμενα δύο χρόνια (2010-2011) θα διατηρηθεί το ισχύον σύστημα (60% -40%) διορισμών. Στη συνέχεια, εφόσον οι συμμετέχοντες στους κλειδωμένους πίνακες δεν έχουν διοριστεί και διαθέτουν εμπειρία άνω των 24 μηνών εντάσσονται στους πίνακες επιτυχόντων ΑΣΕΠ με μέσο όρο βαθμολογίας 50-54, δηλαδή πριμοδοτούνται με χαμηλότερη βάση στους δύο προσεχείς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.
3Αναμορφώνονται η διαδικασία διενέργειας και το περιεχόμενο των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ (με έμφαση στην παιδαγωγική και γενική παιδεία). Οι υποψήφιοι που θα συγκεντρώνουν τη βαθμολογική βάση, όπως ισχύει σήμερα, στους εκάστοτε διαγωνισμούς ή σε δύο προηγούμενους, θα εντάσσονται σε ενιαίο πίνακα υποψηφίων για διορισμό ή πρόσληψη. Από τον επόμενο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ οι διορισμοί και οι προσλήψεις θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά από τον παραπάνω πίνακα επιτυχόντων τη βαθμολογική βάση σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ.
4 Θεσμοθέτηση ενιαίας διαδικασίας προσδιορισμού κενών οργανικών θέσεων και λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Τα πραγματικά κενά θα είναι διαθέσιμα και προσβάσιμα στο Διαδίκτυο όπου και τα αρμόδια περιφερειακά συμβούλια θα αναρτούν υποχρεωτικά τις αποφάσεις τους.
5 Οι θέσεις για τον διορισμό των μόνιμων εκπαιδευτικών θα προκηρύσσονται το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου κάθε έτους. Ο χρόνος παραμονής στον τόπο πρώτου διορισμού είναι κατ' ελάχιστον 3 έτη.
6 Περιορίζεται δραστικά ο θεσμός του ωρομισθίου με σκοπό τη (σταδιακή) κατάργησή του και διατηρείται μόνο για εξαιρετικές περιπτώσεις.
7 Θεσμοθέτηση του «αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο» εάν το σύνολο των απαιτούμενων ωρών διδασκαλίας, σε ένα ή περισσότερα σχολεία, είναι λιγότερες από 16 ώρες. Προϋπόθεση, να έχουν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια αξιοποίησης όλων των εκπαιδευτικών καθώς και η 5ωρη υπερωρία των μονίμων. (Ο θεσμός θα αποτελέσει το πρώτο σκαλοπάτι για την κατάργηση των ωρομισθίων.)
8 Καθιέρωση της δεύτερης ειδικότητας του εκπαιδευτικού στις περιπτώσεις που δεν καλύπτεται το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών.
9 Μοριοδότηση των εκπαιδευτικών βάσει επιτυχίας σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ - ακαδημαϊκών προσόντων - προϋπηρεσίας (με κίνητρα όπως επιλογή δυσπρόσιτων σχολείων) - κοινωνικών κριτηρίων.
10Επαναλειτουργία του θεσμού του «δόκιμου εκπαιδευτικού». Ο νεοδιόριστος μόνιμος εκπαιδευτικός παραμένει επί δύο έτη ως δόκιμος.
11Καθιέρωση του θεσμού του Μέντορα του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού. Ητοι, επίβλεψη και καθοδήγηση των νέων δασκάλων και καθηγητών.
12 Εξορθολογισμός μεταθέσεων - (μείωση) αποσπάσεων με βάση τα πραγματικά κενά και τις πραγματικές ανάγκες. Κανένας εκπαιδευτικός δεν μετακινείται αν δεν έχει οριστεί ο αντικαταστάτης του. Οι αποσπώμενοι λαμβάνουν τις μονάδες μετάθεσης της σχολικής μονάδας όπου υπηρετούν ή της πλησιέστερης στην υπηρεσία ή τον φορέα απόσπασης. Μόνον οι αποσπώμενοι στην κεντρική υπηρεσία του ΥΠΕΠΘ και στις διευθύνσεις λαμβάνουν +2 μόρια.
13 Επιλογή στελεχών εκπαίδευσης με νέους όρους. Προϋπόθεση, το πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας, υποχρεωτική η επιμόρφωση σε θέματα διοίκησης. Μειώνεται το ποσοστό μοριοδότησης της συνέντευξης, αναβαθμίζεται η σχετική διαδικασία (ειδική προετοιμασία, μαγνητοφώνηση της συνέντευξης, ξεχωριστή και πλήρως αιτιολογημένη βαθμολογία).
14 Θέσπιση αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών. Σε πρώτη φάση ορίζεται ως εσωτερική διαδικασία από τους ίδιους τους παράγοντες του σχολείου. Κάθε Σεπτέμβριο τα σχολεία θα καταρτίζουν πρόγραμμα δράσης, κάθε τέλος της χρονιάς θα συντάσσουν έκθεση αξιολόγησης.
15 Πρόβλεψη για εθελοντική μετάταξη εκπαιδευτικών με έτη απόσπασης σε διοικητικές θέσης του υπουργείου Παιδείας.
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Καταργούνται, συγχωνεύονται λύκεια
1. Καταργούνται ή συγχωνεύονται ορισμένα από τα 27 γυμνάσια και λύκεια που λειτουργούν σήμερα (699 μαθητές συνολικά), με κόστος λειτουργίας 16.500 ευρώ ανά μαθητή, όταν ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι 5.000 ευρώ. Εκτιμάται ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση 1,5 εκατομμυρίο ευρώ τον χρόνο.
2. Επιχειρείται η εναρμόνιση του πλαισίου λειτουργίας των εκκλησιαστικών σχολείων με το γενικότερο πλαίσιο που διέπει τη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
3. Μεταβιβάζονται αρμοδιότητες σε περιφερειακά όργανα της δημόσιας εκπαίδευσης, με δεδομένο ότι τα εκκλησιαστικά σχολεία δεν έχουν περιφερειακές υπηρεσίες για τη διοικητική τους στήριξη.
ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΑ: Νέο θεσμικό πλαίσιο
1. Δημιουργείται νέο θεσμικό πλαίσιο σύμφωνο με την κοινοτική νομμότητα, βάσει του οποίου θα χορηγηθούν νέες άδειες λειτουργίας στα κολέγια. Οι άδειες που είχε δώσει προεκλογικά η προηγούμενη κυβέρνηση έχουν ήδη ανακληθεί.
2. Ενισχύεται ο εθνικός έλεγχος στην πιστοποίηση των μεταλυκειακών ιδρυμάτων, ώστε η λειτουργία τους να ισορροπεί μεταξύ των κοινοτικών και εθνικοσυνταγματικών επιταγών.
3. Ο έλεγχος και η αξιολόγηση του έργου των μεταλυκειακών ιδρυμάτων θα διενεργείται από το ΕΚΕΠΙΣ (Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης ) που θα αντικαταστήσει την Επιτροπή Αξιολόγησης και Ελέγχου των Κολεγίων, η οποία δύο μέρες πριν από τις εκλογές προχώρησε στην παράτυπη χορήγηση των αδειών λειτουργίας των κολεγίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: