4ο θέμα διαλόγου:
Επιμόρφωση
εκπαιδευτικών
Επιμόρφωση
εκπαιδευτικών
2ο θέμα
διαλόγου:
Αυτό οφείλεται άραγε σε σκοπιμότητα,
υποτίμηση, άγνοια; Ή μήπως σε αδυναμία και σε προσπάθεια αποφυγής να
αντιμετωπιστούν και να αναδειχτούν τα ουσιαστικά προβλήματα της Εκπαίδευσης;
Η Δημοκρατική
Συνεργασία εδώ και αρκετά χρόνια, αναφορικά με τα θέματα της επιμόρφωσης
και μετεκπαίδευσης έχει επεξεργαστεί και προτείνει θέσεις και προτάσεις που όχι
μόνο επιχειρούν να προσεγγίσουν τα θέματα αυτά με κριτικό τρόπο σε ότι αφορά τη
διαχρονική τους διαχείριση αλλά και
να συμβάλλουν με θετικό τρόπο ώστε να ικανοποιούν τις ποικίλες μορφωτικές και επιστημονικές ανάγκες των εκπαιδευτικών.
να συμβάλλουν με θετικό τρόπο ώστε να ικανοποιούν τις ποικίλες μορφωτικές και επιστημονικές ανάγκες των εκπαιδευτικών.
Η επιμορφωτική πολιτική όπως αναπτύχτηκε
και διαμορφώθηκε την τελευταία εικοσαετία εκτιμούμε ότι υπήρξε πενιχρή ως προς την χρηματοδότηση,
επιφανειακή, αποσπασματική, ασυνεχής, γραφειοκρατική, ομοιόμορφη και
τυποποιημένη, ενταγμένη σε ένα οργανωτικό σχεδιασμό εξυπηρέτησης της
διοικητικής ιεραρχίας, συνολικά ευκαιριακή με στόχο να υπηρετεί συγκεκριμένες
κατευθύνσεις.
Ο τρόπος διαμόρφωσης και το περιεχόμενο
αυτής της επιμορφωτικής πολιτικής έχει οριστικά κλείσει τον κύκλο της.
Απαιτούνται μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις
και μέτρα συνολικής αλλαγής της φυσιογνωμίας και του χαρακτήρα της
επιμορφωτικής πολιτικής έτσι ώστε άμεσα να προκύψουν και τα ανάλογα
αποτελέσματα.
Βασικές αρχές
και στόχοι μιας νέας επιμορφωτικής πολιτικής
Η επιμόρφωση:
·
είναι αναπόσπαστο ουσιαστικό μέρος του
επαγγελματικού έργου του εκπαιδευτικού
·
δεν είναι στατική και ομοιόμορφη, αλλά δυναμική,
πολύμορφη, πολυποίκιλη για να προσαρμόζεται στις εκάστοτε ανάγκες
·
πρέπει να ξεκινάει από το Σχολείο, να εξυπηρετεί
το Σχολείο και τους λειτουργούς του και να επιστρέφει σε αυτό με σκοπό να γίνει
καλύτερο
·
ο απώτερος σκοπός της έχει ως κατεύθυνση το μετασχηματισμό του
σχολείου
·
αποτελεί δικαίωμα του εκπαιδευτικού και όχι
παραχώρηση της πολιτείας
·
δεν πρέπει να εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα και
να αφορά λίγους και προνομιούχους και κυρίως να μην μετατρέπεται σε αντικείμενο
εμπορευματοποίησης
·
είναι μια συνεχής διαδικασία η οποία
παρακολουθεί τον εκπαιδευτικό σε όλη τη σταδιοδρομία του και δεν ταυτίζεται
απλώς με την κάλυψη ενδεχόμενων κενών στη βασική εκπαίδευσή του
·
πρέπει να απαντά στις εσωτερικές διεργασίες και
προβληματισμούς του κάθε εκπαιδευτικού, στις ανάγκες του για περαιτέρω εξέλιξη,
έρευνα και αναζήτηση στην επαγγελματική, κοινωνική και προσωπική του ζωή
Ειδικότερες προτάσεις
·
Αναβάθμιση και ποιοτική οργάνωση επιμορφωτικών
θεσμών όπως τα ΠΕΚ που να διαθέτουν οικονομική αυτοτέλεια, αυτοδυναμία και
ευελιξία, με εξακτίνωση στις έδρες κάθε Νομού ή Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
·
Δυνατότητα υλοποίησης επιμορφωτικών προγραμμάτων
σε επίπεδο σχολικής μονάδας και διαμόρφωση πλαισίου και κινήτρων για την
υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων
·
Ειδική χρηματοδότηση σχολικών μονάδων για την
κάλυψη αναγκών ενδοσχολικής επιμόρφωσης
·
Θεσμοθέτηση περιοδικής επιμόρφωσης η οποία να
γίνεται τρεις φορές κατά τη διάρκεια της συνολικής επαγγελματικής σταδιοδρομίας
του εκπαιδευτικού με απαλλαγή από τα διδακτικά του καθήκοντα. Η χρονική της
διάρκεια είναι δυνατόν να καθορίζεται και να προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες
οικονομικές και εκπαιδευτικές συνθήκες (τετράμηνη, εξάμηνη, ετήσια κλπ.)
·
Οργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων με
εξειδικευμένο χαρακτήρα, με την επιστημονική ευθύνη υλοποίησης από τα
Παιδαγωγικά Τμήματα και τις Παιδαγωγικές Σχολές των Α.Ε.Ι.
·
Επιμορφωτικές δυνατότητες που να καλύπτουν το
σύνολο των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης χωρίς διακρίσεις και
εξαιρέσεις. Ενεργοποίηση στην κατεύθυνση αυτή των Σχολών της βασικής
εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως
τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών, ΤΕΕΦΑ, Θεατρικής Αγωγής, Πληροφορικής, Καλών
Τεχνών, Ξενόγλωσσων Τμημάτων (με δυνατότητα υλοποίησης προγραμμάτων σύγχρονης
και ασύγχρονης καθώς και εξ’ αποστάσεως προγράμματα εκπαίδευσης)
·
Εισαγωγική Επιμόρφωση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών
που να επιδιώκει τον προσανατολισμό τους στην σχολική πράξη και πραγματικότητα,
στην οργάνωση σχολικής ζωής, στη λειτουργία του σχολείου και των παραγόντων που
το συλλειτουργούν. Τα προγράμματα εισαγωγικής επιμόρφωσης θα αρχίζουν και θα
ολοκληρώνονται κατά το πρώτο έτος του διορισμού τους και θα περιλαμβάνουν τρεις
φάσεις: στην αρχή του σχολικού έτους με εισαγωγικές κατευθύνσεις, στο μέσον της
σχολικής χρονιάς με ανατροφοδότηση και στη λήξη του σχολικού έτους όπου θα
κατατίθενται για ανάλυση και προβληματισμό οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν.
·
Υλοποίηση ειδικών επιμορφωτικών προγραμμάτων για
την κάλυψη των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν θέσεις
ευθύνης, όχι μόνο κατά την έναρξη των καθηκόντων τους αλλά και περιοδικά σε όλη
τη διάρκεια της θητείας τους (διευθυντές σχολείων, υποδιευθυντές, υπεύθυνοι
περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, πολιτιστικών θεμάτων, αγωγής υγείας, κ.λ.π.)
Η Δημοκρατική
Συνεργασία εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας καταθέτει τις θέσεις της για την
επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και καλεί
την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αλλά και τις συνδικαλιστικές δυνάμεις του
κλάδου να πάρουν θέση στο ζήτημα αυτό με συγκεκριμένες προτάσεις.
Η εποχή της στείρας αντιπολιτευτικής
προσέγγισης, έχει περάσει οριστικά. Το ίδιο οριστικά έχει απαξιωθεί το
"όχι σε όλα" που δυστυχώς πολλές φορές ήταν η μόνιμη συνδικαλιστική
επωδός για κάποιους. Η εκπαίδευση χρειάζεται, προτάσεις, ιδέες, σύνθεση,
διάλογο. Η Δημοκρατική Συνεργασία σε όλα αυτά δίνει για μια ακόμη φορά το
παρόν.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.