Μαχαίρι στην ύλη των θετικών μαθημάτων, από τις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού μέχρι και το Λύκειο, βάζει το υπουργείο Παιδείας, φθάνοντας ακόμα και στην κατάργηση (ουσιαστικά) της μεθόδου εγχειριδίων που έχουν επικριθεί έντονα (βλ. Μαθηματικά και Φυσική Ε' και Στ' Δημοτικού).
Την ίδια στιγμή, προστίθενται ώρες και μαθήματα στο νέο υποχρεωτικό πρόγραμμα των 800 πιλοτικών ολοήμερων Δημοτικών που θα λειτουργήσουν ως προπομποί του «νέου σχολείου».
Στόχος και των δύο παρεμβάσεων: «Η τσάντα να μένει στο σχολείο», επιμένει η υπουργός.
«Λιγότερη ύλη, περισσότερο ψηφιακό υλικό, πιο πολλή δουλειά στο σχολείο» είναι το τρίπτυχο στο οποίο θα βασιστεί το εγχείρημα της αναμόρφωσης του σχολικού προγράμματος, που δεν μπορεί να περιμένει τα νέα αναλυτικά, τα οποία θα είναι έτοιμα σε περίπου δύο χρόνια, όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προκειμένου να παρουσιάσει τα τέσσερα βασικά εγχειρήματα για τη δρομολόγηση της μεταρρύθμισης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Εκτός από τις παρεμβάσεις στην ύλη των μαθημάτων και το πρόγραμμα των πιλοτικών ολοήμερων, ανακοινώθηκε το πρόγραμμα (κατ' αρχήν 200 ωρών) επιμόρφωσης 150.000 εκπαιδευτικών, όπως και η πρωτοβουλία για τη σύσταση Εθνικού Συμβουλίου για την προώθηση της ελληνικής γλώσσας εντός και εκτός συνόρων.
«Επρεπε να γίνει κάτι τώρα, για τους σημερινούς μαθητές», τόνισε η υπουργός Παιδείας, παραπέμποντας στα μέτρα «ελάφρυνσης της ύλης μέσω περικοπών με σαφή παιδαγωγικά κριτήρια και συντονισμού της ύλης διαφορετικών μαθημάτων». Οπως διευκρινίστηκε, η περικοπή αφορά ύλη
- επουσιώδη,
- υπερβολικά δυσνόητη για την ηλικία που διδάσκεται,
- που επαναλαμβάνεται σε επόμενες τάξεις,
- που δεν προαπαιτείται για την παρακολούθηση του μαθήματος στη συνέχεια των σπουδών του μαθητή.
Με άλλα λόγια, η ανατροπή των αναλυτικών προγραμμάτων ξεκίνησε από τα μαθήματα που αποδεδειγμένα έχουν δημιουργήσει προβλήματα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς με αποτέλεσμα, όπως επισημάνθηκε:
- τον εξαντλητικό ρυθμό διδασκαλίας, ώστε να καλυφθεί μια υπερφορτωμένη ύλη,
- το άγχος και την υπερβολική κούραση των μαθητών και των οικογενειών τους.
Ενδεικτική η μείωση που ξεπερνά το ένα τρίτο στα Μαθηματικά και τη Φυσική των Ε' και Στ' Δημοτικού που έχουν κατηγορηθεί για ανώφελο «κατέβασμα» της γυμνασιακής ύλης στις συγκεκριμένες τάξεις. Ανάλογα τα κριτήρια για τη Φυσική σε Γυμνάσιο και Λύκειο (πρωταθλήτρια στη μείωση), τη Χημεία (η περικοπή στην Γ' Γυμνασίου έφθασε στο 41%!) κ.α.
«Προάγγελο των μεγάλων αλλαγών στα νέα αναλυτικά προγράμματα» χαρακτήρισε την παρέμβαση η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου. Σε μέτρα για την αντιμετώπιση της «αναντιστοιχίας μεταξύ χρόνου διδασκαλίας και ποσότητας ύλης, που εμποδίζει την ποιοτική εκπαίδευση», αναφέρθηκε ο γ.γ. του ΥΠΕΠΘ, Β. Κουλαϊδής.
Στο πλαίσιο της δρομολόγησης του νέου σχολείου και οι αλλαγές στα ολοήμερα «που πέτυχαν τον κοινωνικό αλλά όχι τον εκπαιδευτικό τους στόχο», όπως αναγνώρισε και η κ. Χριστοφιλοπούλου. Στα 800 επιλεγμένα πιλοτικά Δημοτικά (τα μεγαλύτερα ή τα πολυπληθέστερα με διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας) θα εφαρμοστεί το νέο υποχρεωτικό πρόγραμμα που αυξάνεται κατά 36 ώρες (από 174 σε 210) και πλέον προσιδιάζει με αυτό των ιδιωτικών σχολείων.
Σε ό,τι αφορά τη δίωρη προαιρετική ζώνη (μετά τις δύο), το πρόγραμμα θα ορίζεται από το ίδιο το σχολείο βάσει δυνατοτήτων, υποδομών, μαθησιακού επιπέδου κ.ά.
Πώς θα επιτευχθούν όλα αυτά; Επιμένει η υπουργός: Με τον εξορθολογισμό διορισμών -αποσπάσεων, σωστή κατανομή υπεραρίθμων (και με μετακινήσεις από β'/βάθμια σε α'/βάθμια) κ.ά.
Οσο για τα κονδύλια, σε περίοδο τέτοιας κρίσης, απαντά με αισιοδοξία: Μέχρι το 2013 θα «τρέχει» το ΕΣΠΑ, αργότερα άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα και «ελπίζουμε εθνική χρηματοδότηση»... *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου