Δυτική Αττική, Πειραιάς, Ξάνθη, Ροδόπη, Ημαθία, Ηλεία, αλλά και Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Ρέθυμνο και Ηράκλειο Κρήτης είναι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», οι 10 νομοί της χώρας που θα γίνουν παρεμβάσεις
Τις «γκρίζες ζώνες» που αποτυπώνονται στον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας επιχειρεί να «φωτίσει» η κυβέρνηση. Δυτική Αττική, Πειραιάς, Ξάνθη, Ροδόπη, Ημαθία, Ηλεία, αλλά και Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Ρέθυμνο και Ηράκλειο Κρήτης είναι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», οι 10 νομοί της χώρας που θα βρεθούν στο επίκεντρο των παρεμβάσεων του υπουργείου Παιδείας από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι νομοί αυτοί θα είναι και οι πρώτοι που θα χαρακτηριστούν ως «Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας», καθώς εκεί τα ποσοστά της σχολικής αποτυχίας χτυπούν «κόκκινο».
Τις «γκρίζες ζώνες» που αποτυπώνονται στον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας επιχειρεί να «φωτίσει» η κυβέρνηση. Δυτική Αττική, Πειραιάς, Ξάνθη, Ροδόπη, Ημαθία, Ηλεία, αλλά και Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Ρέθυμνο και Ηράκλειο Κρήτης είναι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», οι 10 νομοί της χώρας που θα βρεθούν στο επίκεντρο των παρεμβάσεων του υπουργείου Παιδείας από την επόμενη σχολική χρονιά. Οι νομοί αυτοί θα είναι και οι πρώτοι που θα χαρακτηριστούν ως «Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας», καθώς εκεί τα ποσοστά της σχολικής αποτυχίας χτυπούν «κόκκινο».
Είναι ενδεικτικό ότι κατά το σχολικό έτος 2006-2007, το 37,8% των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αυτών των νομών (συγκεκριμένα 41.186 μαθητές) είτε διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους είτε προήχθησαν οριακά. Και να σκεφθεί κανείς ότι τα ποσά που δαπάνησαν οι οικογένειές τους μόνο για φροντιστήρια και ιδιαίτερα ξεπέρασαν τα 138 εκατ. ευρώ...
ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΛΟΗΜΕΡΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Οι παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας για την άρση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων στις παραπάνω περιοχές θα αρχίσουν με τη λειτουργία πιλοτικών ολοήμερων σχολείων, τα οποία θα λαμβάνουν αυξημένη χρηματοδότηση, θα στελεχώνονται από ειδικά επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς, ενώ θα εφαρμόζουν νέες μεθόδους διδασκαλίας και προγράμματα σπουδών που θα σχετίζονται με θέματα τοπικού χαρακτήρα. Το «μοντέλο» του πιλοτικού ολοήμερου σχολείου θα διαφοροποιείται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής.
Για παράδειγμα, άλλα μέτρα θα ληφθούν στη Θράκη όπου υπάρχει η συνθήκη των μειονοτικών δίγλωσσων σχολείων και άλλα σε υποβαθμισμένες περιοχές της πρωτεύουσας, όπως είναι η Δυτική Αττική και ο Πειραιάς, οι οποίες κατοικούνται σε υψηλά ποσοστά από μετανάστες και οικονομικά ασθενείς τάξεις. Πέραν των παρεμβάσεων σε επίπεδο σχολείου, θα γίνουν σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και άλλες ενέργειες -όπως βιβλιοθήκες, πολιτιστικές δραστηριότητες κ.ά.- με στόχο την άνοδο του γενικότερου πολιτιστικού επιπέδου των περιοχών.
Οι ανισότητες ζουν και... βασιλεύουν
Τι κρύβεται πίσω από τα υψηλά ποσοστά σχολικής αποτυχίας; Μελέτη που διενήργησε το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ με την επιστημονική ευθύνη του κ. Νίκου Παΐζη, δείχνει πως υπάρχει ευθεία σχέση με την οικονομική δυσανεξία. Έτσι, μεταξύ των νομών με τα υψηλότερα ποσοστά σχολικής αποτυχίας είναι περιοχές με χαμηλό δείκτη ευημερίας, όπως η Ξάνθη και η Ροδόπη.
Το ποσοστό των μαθητών που διέκοψαν τη φοίτησή τους ή απορρίφθηκαν καθώς και όσων προήχθησαν οριακά κατά το σχολικό έτος 2006-2007 υπολογίζεται στο 43,1% στη Ροδόπη και στο 38,5% στην Ξάνθη, το οποίο συνολικά αντιστοιχεί σε 4.932 μαθητές.
Όχι μόνο στην περιφέρεια, αλλά και σε περιοχές της πρωτεύουσας με χαρακτηριστικά οικονομικής ύφεσης -όπως είναι η Δυτική Αττική και ο Πειραιάς- εμφανίζονται υψηλά ποσοστά χαμηλών επιδόσεων.
Συνολικά 4.249 (42,5%) μαθητές από τη Δυτική Αττική και 12.379 (37,2%) από τον Πειραιά το 2006-2007 είτε διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτηση, είτε απορρίφθηκαν, είτε προήχθησαν οριακά. Η Δυτική Αττική καταλαμβάνει την τελευταία θέση στην κατάταξη των νομών κατά την τριετία 2005-2007 και ταυτόχρονα φαίνεται να παρουσιάζει τάση επιδείνωσης στο δείκτη αδικαιολόγητης διακοπής της φοίτησης.
Το 2006-2007 συνολικά 576 μαθητές (5,2%) διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους από το Δημοτικό και 926 μαθητές (9,6%) από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Παρόμοια είναι και η εικόνα που εμφανίζουν νησιωτικές περιοχές με υψηλή τουριστική ανάπτυξη, όπως η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος, το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο. Εκεί, φαίνεται πως οι νέοι δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τη συνέχιση των σπουδών τους καθώς θεωρούν την τουριστική επιχειρηματική δραστηριότητα ως «όχημα» εύκολου πλουτισμού.
Ενδεικτικά, η Κέρκυρα εμφάνισε τη χαμηλότερη συγκράτηση του μαθητικού πληθυσμού στο Λύκειο (4,7%) στο σύνολο της χώρας, όπως και το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών με χαμηλή επίδοση στο Λύκειο, αφού ο ένας στους δύο μαθητές επαναλαμβάνει την τάξη ή προάγεται οριακά. Απογοητευτικές είναι και οι επιδόσεις των μαθητών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΤΕΕ) στο Ρέθυμνο, με το 80% να επαναλαμβάνει την τάξη ή να προάγεται οριακά...
Στον αντίποδα, σύμφωνα με την έρευνα της ΓΣΕΕ, οι 10 νομοί της χώρας που εμφανίζουν τις υψηλότερες επιδόσεις του μαθητικού πληθυσμού είναι οι: Αρκαδία, Λέσβος, Γρεβενά, Κοζάνη, Φλώρινα, Τρίκαλα, Καρδίτσα, Λάρισα, Χίος και Φωκίδα.
ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΛΟΗΜΕΡΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Οι παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας για την άρση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων στις παραπάνω περιοχές θα αρχίσουν με τη λειτουργία πιλοτικών ολοήμερων σχολείων, τα οποία θα λαμβάνουν αυξημένη χρηματοδότηση, θα στελεχώνονται από ειδικά επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς, ενώ θα εφαρμόζουν νέες μεθόδους διδασκαλίας και προγράμματα σπουδών που θα σχετίζονται με θέματα τοπικού χαρακτήρα. Το «μοντέλο» του πιλοτικού ολοήμερου σχολείου θα διαφοροποιείται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής.
Για παράδειγμα, άλλα μέτρα θα ληφθούν στη Θράκη όπου υπάρχει η συνθήκη των μειονοτικών δίγλωσσων σχολείων και άλλα σε υποβαθμισμένες περιοχές της πρωτεύουσας, όπως είναι η Δυτική Αττική και ο Πειραιάς, οι οποίες κατοικούνται σε υψηλά ποσοστά από μετανάστες και οικονομικά ασθενείς τάξεις. Πέραν των παρεμβάσεων σε επίπεδο σχολείου, θα γίνουν σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και άλλες ενέργειες -όπως βιβλιοθήκες, πολιτιστικές δραστηριότητες κ.ά.- με στόχο την άνοδο του γενικότερου πολιτιστικού επιπέδου των περιοχών.
Οι ανισότητες ζουν και... βασιλεύουν
Τι κρύβεται πίσω από τα υψηλά ποσοστά σχολικής αποτυχίας; Μελέτη που διενήργησε το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ με την επιστημονική ευθύνη του κ. Νίκου Παΐζη, δείχνει πως υπάρχει ευθεία σχέση με την οικονομική δυσανεξία. Έτσι, μεταξύ των νομών με τα υψηλότερα ποσοστά σχολικής αποτυχίας είναι περιοχές με χαμηλό δείκτη ευημερίας, όπως η Ξάνθη και η Ροδόπη.
Το ποσοστό των μαθητών που διέκοψαν τη φοίτησή τους ή απορρίφθηκαν καθώς και όσων προήχθησαν οριακά κατά το σχολικό έτος 2006-2007 υπολογίζεται στο 43,1% στη Ροδόπη και στο 38,5% στην Ξάνθη, το οποίο συνολικά αντιστοιχεί σε 4.932 μαθητές.
Όχι μόνο στην περιφέρεια, αλλά και σε περιοχές της πρωτεύουσας με χαρακτηριστικά οικονομικής ύφεσης -όπως είναι η Δυτική Αττική και ο Πειραιάς- εμφανίζονται υψηλά ποσοστά χαμηλών επιδόσεων.
Συνολικά 4.249 (42,5%) μαθητές από τη Δυτική Αττική και 12.379 (37,2%) από τον Πειραιά το 2006-2007 είτε διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτηση, είτε απορρίφθηκαν, είτε προήχθησαν οριακά. Η Δυτική Αττική καταλαμβάνει την τελευταία θέση στην κατάταξη των νομών κατά την τριετία 2005-2007 και ταυτόχρονα φαίνεται να παρουσιάζει τάση επιδείνωσης στο δείκτη αδικαιολόγητης διακοπής της φοίτησης.
Το 2006-2007 συνολικά 576 μαθητές (5,2%) διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους από το Δημοτικό και 926 μαθητές (9,6%) από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Παρόμοια είναι και η εικόνα που εμφανίζουν νησιωτικές περιοχές με υψηλή τουριστική ανάπτυξη, όπως η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος, το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο. Εκεί, φαίνεται πως οι νέοι δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τη συνέχιση των σπουδών τους καθώς θεωρούν την τουριστική επιχειρηματική δραστηριότητα ως «όχημα» εύκολου πλουτισμού.
Ενδεικτικά, η Κέρκυρα εμφάνισε τη χαμηλότερη συγκράτηση του μαθητικού πληθυσμού στο Λύκειο (4,7%) στο σύνολο της χώρας, όπως και το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών με χαμηλή επίδοση στο Λύκειο, αφού ο ένας στους δύο μαθητές επαναλαμβάνει την τάξη ή προάγεται οριακά. Απογοητευτικές είναι και οι επιδόσεις των μαθητών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΤΕΕ) στο Ρέθυμνο, με το 80% να επαναλαμβάνει την τάξη ή να προάγεται οριακά...
Στον αντίποδα, σύμφωνα με την έρευνα της ΓΣΕΕ, οι 10 νομοί της χώρας που εμφανίζουν τις υψηλότερες επιδόσεις του μαθητικού πληθυσμού είναι οι: Αρκαδία, Λέσβος, Γρεβενά, Κοζάνη, Φλώρινα, Τρίκαλα, Καρδίτσα, Λάρισα, Χίος και Φωκίδα.
Πηγή: Εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου