«Μπαϊπάς» στο εργασιακό των εκπαιδευτικών προγραμματίζει εντός τριμήνου το υπουργείο Παιδείας, αλλάζοντας το σύστημα σε προσλήψεις -από Σεπτέμβριο θα γίνονται μόνο μέσω ΑΣΕΠ-, μεταθέσεις, αποσπάσεις και στην επιλογή των διοικητικών στελεχών.
«Η καρδιά της εκπαίδευσης χτυπά στην τάξη. Αυτοί που κάνουν την καρδιά να χτυπά είναι οι εκπαιδευτικοί. Χωρίς τους εκπαιδευτικούς η καρδιά παρουσιάζει από αρρυθμίες μέχρι και έμφραγμα», δήλωσε χθες η Αννα Διαμαντοπούλου.
Από Δευτέρα ξεκινά ανοιχτή διαβούλευση με την ανάρτηση κειμένου εργασίας στο Διαδίκτυο, ώστε οι φορείς, οι εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές και γονείς να διατυπώσουν προτάσεις. Θα ακολουθήσει επεξεργασία του υλικού της διαβούλευσης και σε συνδυασμό με το πλαίσιο του υπουργείου θα συγκροτήσει τον πυρήνα του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί μέσα στο επόμενο τρίμηνο.
Επικαλούμενη την καθημερινή εμπειρία αλλά και στοιχεία του ΟΟΣΑ, η υπουργός υποστήριξε πως το υφιστάμενο σύστημα προσλήψεων, μεταθέσεων, αναπληρώσεων αλλά και επιλογής στελεχών διοίκησης έχει εξαντλήσει τα όριά του. «Πάμε για καρδιακή ανακοπή», επέμεινε, παρουσιάζοντας στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες επτά κατευθυντήριες γραμμές, από τις οποίες συνάγεται ότι:
- Θα «κλείσουν» οι πίνακες πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών. Προβλέπεται μεταβατική περίοδος για τους υφιστάμενους.
- Ολες οι προσλήψεις στα σχολεία θα γίνονται από τους επιτυχόντες στους διορισμούς του ΑΣΕΠ. Στην περιοχή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου δεν εντοπίζεται πλεονάζον δυναμικό, εξετάζεται η δυνατότητα διεξαγωγής έκτακτου διαγωνισμού.
- Αυστηροποιούνται τα κριτήρια στις υπηρεσιακές μεταβολές - αναδιαμορφώνεται το σύστημα μοριοδότησης.
- Ανακαλούνται οι τριετείς αποσπάσεις που υπογράφηκαν από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου - ό,τι υπάρχει μέχρι σήμερα ισχύει γι' αυτή τη σχολική χρονιά.
Στο κείμενο εργασίας που θα προσφερθεί για διαβούλευση περιλαμβάνονται οι εξής κατευθυντήριες γραμμές:
1) Κωδικοποιείται η νομοθεσία που αφορά τους εκπαιδευτικούς και τα όργανα της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Για να μη βρισκόμαστε "χαμένοι στη μετάφραση" μιας τεράστιας νομικής πολυπλοκότητας που κλείνει πόρτες για να αφήσει ορθάνοιχτα παράθυρα», εξήγησε η υπουργός Παιδείας.
2) Οι μόνιμοι διορισμοί και οι προσλήψεις των αναπληρωτών αλλά και των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών εφ' εξής θα γίνονται μόνον με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ. Οπως διευκρίνισε η Αννα Διαμαντοπούλου, ο θεσμός των ωρομισθίων θα διατηρηθεί σε 1η φάση ( σ.σ. «πάντα θα υπάρχουν ανάγκες για να καλυφθούν εκτός διορισμών» είπε ) με τους εκπαιδευτικούς της συγκεκριμένης κατηγορίας να προσλαμβάνονται επίσης μέσω ΑΣΕΠ.
- Εξετάζονται οι όροι υλοποίησης του θεσμού του «δόκιμου εκπαιδευτικού» - η σχετική νομοθετική διάταξη ισχύει, αλλά δεν εφαρμόζεται. Πρόκειται για δοκιμαστική διαδικασία κατά την πρώτη υπηρεσιακή διετία, οπότε ο εκπαιδευτικός επιμορφώνεται και αξιολογείται.
Κατά την υπουργό Παιδείας, από τα διαθέσιμα μοντέλα που τελούν υπό επεξεργασία αυτή τη στιγμή, προκρίνεται ως «θετικό» το γερμανικό, σύμφωνα με το οποίο ο δόκιμος εκπαιδευτικός μπαίνει σε διαρκή επιμόρφωση. Η εφαρμογή μπορεί να οριστεί σε τοπικό επίπεδο, σε διευθυντικό ή και από επιτροπές Πανεπιστημίων ή από τη σχολική κοινότητα. Ενδέχεται η πιλοτική εφαρμογή της αξιολόγησης να ξεκινήσει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
3) Αλλάζει το σύστημα της μοριοδότησης και των κινήτρων -τα μόρια αφορούν τον τόπο και το αντικείμενο της διδασκαλίας. Ο εκπαιδευτικός πλέον, εάν μετακινηθεί υπηρεσιακά, δεν θα μεταφέρει τα μόριά του, αυτά θα παραμένουν στη θέση από την οποία ο ίδιος μετακινείται.
4) Οι εκπαιδευτικοί δεν θα παίρνουν απόσπαση, εάν προηγουμένως δεν οριστούν οι αντικαταστάτες τους για τις θέσεις στις οποίες υπηρετούν.
5) Οι μεταθέσεις των εκπαιδευτικών θα αποφασίζονται για την εξυπηρέτηση πρώτα και κύρια του σχολείου.
6) Ξεκινά διάλογος με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα λειτουργίας ειδικού τμήματος για την εκπαίδευση στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
7) Αλλάζει το σύστημα επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης ώστε να γίνεται με καθαρούς κανόνες.
Απαντώντας σε ερωτήσεις εκτός περιεχομένου της χθεσινής συνέντευξης, η Αννα Διαμαντοπούλου επανέλαβε ότι:
* Στον προϋπολογισμό του υπουργείου προβλέπεται καθαρά 1 δισ. περισσότερο από πέρυσι.
* Την ερχόμενη εβδομάδα ενδέχεται να ληφθούν αποφάσεις για το θέμα των κολεγίων, αφού αναμένεται και η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
* Στη σύνοδο των πρυτάνεων θα ξεκαθαριστεί εάν θα προκύψουν μετατροπές στις ισχύουσες διατάξεις για τα ΑΕΙ ή νέος νόμος. Πάντως η ίδια υπογράμμισε εκ νέου τις προτεραιότητές της, λέγοντας χρακτηριστικά πως «όλη η εκπαιδευτική κοινότητα πρέπει να εστιάσει στο Δημοτικό Σχολείο και στο Νηπιαγωγείο».*
Δημήτρης Πεππές, πρόεδρος ΟΛΜΕ:
ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ - ΑΝΤΙΘΕΣΗ
«Εκφράζουμε καταρχήν τη λύπη μας που δεν θεωρήθηκε σκόπιμο από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να ενημερωθεί η Ομοσπονδία για τις ανακοινώσεις αυτές. Οσο για το περιεχόμενό τους, εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας όχι για τις προθέσεις, αλλά για το αποτέλεσμα του όποιου θεσμικού πλαισίου, θυμίζοντας ότι η κατάργηση της επετηρίδας οδήγησε με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων σε ένα δαιδαλώδες πλαίσιο (από πλευράς αριθμού πινάκων) για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών. Ηταν πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας οι μόνιμοι διορισμοί και η μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων οι οποίοι συμπλήρωναν 18μηνη εκπαιδευτική προϋπηρεσία. Δεν μπορεί να είναι ο ΑΣΕΠ το μόνο κριτήριο για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών.
Εκφράζουμε, επίσης, τη σφροδρή αντίθεσή μας σε οποιαδήποτε προσπάθεια χειραγώγησης των εκπαιδευτικών μέσω αδιαφανών διαδικασιών αξιολόγησης».
Δημήτρης Μπράτης, πρόεδρος ΔΟΕ:
ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΗ ΘΕΣΗ
«Εχουμε επισημάνει χρόνια τώρα ότι οι οποιεσδήποτε αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης απαιτούν συστηματικό, ειλικρινή και σε βάθος διάλογο με όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το Δ.Σ. της ΔΟΕ σε συνεδρίασή του την προσεχή Τρίτη θα συζητήσει τις ανακοινώσεις και θα τοποθετηθεί σε όλα τα θέματα.
Σε ό,τι αφορά την αλλαγή στο σύστημα προσλήψεων, θέλω να τονίσω ότι οι εκπαιδευτικοί προγραμματίζουν τη ζωή τους με βάση τους ισχύοντες κάθε φορά νόμους και δεν μπορεί να είναι πειραματόζωα για κανέναν. Γι' αυτό και η κατάργηση των ισχυόντων πινάκων προϋπηρεσίας μάς βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους. Σε κάθε περίπτωση, είναι αδιαπραγμάτευτη η θέση του κλάδου όπως ψηφίστηκε στις γενικές συνελεύσεις για πρόσληψη 60% μέσω ΑΣΕΠ και 40% μέσω πίνακα.
Εξάλλου, οι εμπειρίες του παρελθόντος μάς διδάσκουν πως οι βίαιες αλλαγές στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών (νόμος Αρσένη ν. 2525/97) οδήγησαν σε κοινωνικές συγκρούσεις που ζημίωσαν τελικά την εκπαίδευση».
ΟΙΕΛΕ: Δυσάρεστος αιφνιδιασμός
Κώστας Παπαντωνόπουλος, αντιπρόεδρος
Οι ανακοινώσεις μάς αιφνιδιάζουν και μάλιστα δυσάρεστα. Κανονικά θα έπρεπε να έχουν τεθεί σε διαβούλευση. Ποιος είναι άραγε ο ρόλος του ΕΣΥΠ; Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές, η διαδικασία πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ μπορεί να είναι αντικειμενικότερη, δεν εγγυάται όμως ότι οι προσλαμβανόμενοι εκπαιδευτικοί κάνουν τη διαφορά σε σχέση με τους προσλαμβανόμενους με τις ισχύουσες διαδικασίες. Αυτό, εξάλλου, φαίνεται ότι έχει υπ' όψιν της και η υπουργός, αφού προτείνει και επιπλέον δοκιμαστική διετία. Προφανώς οι εκπαιδευτικοί γίνονται καλύτεροι όταν οι σπουδές τους γίνονται ποιοτικότερες και όταν ισχύσει η πραγματική επιμόρφωση».
«Η καρδιά της εκπαίδευσης χτυπά στην τάξη. Αυτοί που κάνουν την καρδιά να χτυπά είναι οι εκπαιδευτικοί. Χωρίς τους εκπαιδευτικούς η καρδιά παρουσιάζει από αρρυθμίες μέχρι και έμφραγμα», δήλωσε χθες η Αννα Διαμαντοπούλου.
Από Δευτέρα ξεκινά ανοιχτή διαβούλευση με την ανάρτηση κειμένου εργασίας στο Διαδίκτυο, ώστε οι φορείς, οι εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές και γονείς να διατυπώσουν προτάσεις. Θα ακολουθήσει επεξεργασία του υλικού της διαβούλευσης και σε συνδυασμό με το πλαίσιο του υπουργείου θα συγκροτήσει τον πυρήνα του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί μέσα στο επόμενο τρίμηνο.
Επικαλούμενη την καθημερινή εμπειρία αλλά και στοιχεία του ΟΟΣΑ, η υπουργός υποστήριξε πως το υφιστάμενο σύστημα προσλήψεων, μεταθέσεων, αναπληρώσεων αλλά και επιλογής στελεχών διοίκησης έχει εξαντλήσει τα όριά του. «Πάμε για καρδιακή ανακοπή», επέμεινε, παρουσιάζοντας στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες επτά κατευθυντήριες γραμμές, από τις οποίες συνάγεται ότι:
- Θα «κλείσουν» οι πίνακες πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών. Προβλέπεται μεταβατική περίοδος για τους υφιστάμενους.
- Ολες οι προσλήψεις στα σχολεία θα γίνονται από τους επιτυχόντες στους διορισμούς του ΑΣΕΠ. Στην περιοχή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου δεν εντοπίζεται πλεονάζον δυναμικό, εξετάζεται η δυνατότητα διεξαγωγής έκτακτου διαγωνισμού.
- Αυστηροποιούνται τα κριτήρια στις υπηρεσιακές μεταβολές - αναδιαμορφώνεται το σύστημα μοριοδότησης.
- Ανακαλούνται οι τριετείς αποσπάσεις που υπογράφηκαν από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου - ό,τι υπάρχει μέχρι σήμερα ισχύει γι' αυτή τη σχολική χρονιά.
Στο κείμενο εργασίας που θα προσφερθεί για διαβούλευση περιλαμβάνονται οι εξής κατευθυντήριες γραμμές:
1) Κωδικοποιείται η νομοθεσία που αφορά τους εκπαιδευτικούς και τα όργανα της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Για να μη βρισκόμαστε "χαμένοι στη μετάφραση" μιας τεράστιας νομικής πολυπλοκότητας που κλείνει πόρτες για να αφήσει ορθάνοιχτα παράθυρα», εξήγησε η υπουργός Παιδείας.
2) Οι μόνιμοι διορισμοί και οι προσλήψεις των αναπληρωτών αλλά και των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών εφ' εξής θα γίνονται μόνον με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ. Οπως διευκρίνισε η Αννα Διαμαντοπούλου, ο θεσμός των ωρομισθίων θα διατηρηθεί σε 1η φάση ( σ.σ. «πάντα θα υπάρχουν ανάγκες για να καλυφθούν εκτός διορισμών» είπε ) με τους εκπαιδευτικούς της συγκεκριμένης κατηγορίας να προσλαμβάνονται επίσης μέσω ΑΣΕΠ.
- Εξετάζονται οι όροι υλοποίησης του θεσμού του «δόκιμου εκπαιδευτικού» - η σχετική νομοθετική διάταξη ισχύει, αλλά δεν εφαρμόζεται. Πρόκειται για δοκιμαστική διαδικασία κατά την πρώτη υπηρεσιακή διετία, οπότε ο εκπαιδευτικός επιμορφώνεται και αξιολογείται.
Κατά την υπουργό Παιδείας, από τα διαθέσιμα μοντέλα που τελούν υπό επεξεργασία αυτή τη στιγμή, προκρίνεται ως «θετικό» το γερμανικό, σύμφωνα με το οποίο ο δόκιμος εκπαιδευτικός μπαίνει σε διαρκή επιμόρφωση. Η εφαρμογή μπορεί να οριστεί σε τοπικό επίπεδο, σε διευθυντικό ή και από επιτροπές Πανεπιστημίων ή από τη σχολική κοινότητα. Ενδέχεται η πιλοτική εφαρμογή της αξιολόγησης να ξεκινήσει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
3) Αλλάζει το σύστημα της μοριοδότησης και των κινήτρων -τα μόρια αφορούν τον τόπο και το αντικείμενο της διδασκαλίας. Ο εκπαιδευτικός πλέον, εάν μετακινηθεί υπηρεσιακά, δεν θα μεταφέρει τα μόριά του, αυτά θα παραμένουν στη θέση από την οποία ο ίδιος μετακινείται.
4) Οι εκπαιδευτικοί δεν θα παίρνουν απόσπαση, εάν προηγουμένως δεν οριστούν οι αντικαταστάτες τους για τις θέσεις στις οποίες υπηρετούν.
5) Οι μεταθέσεις των εκπαιδευτικών θα αποφασίζονται για την εξυπηρέτηση πρώτα και κύρια του σχολείου.
6) Ξεκινά διάλογος με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα λειτουργίας ειδικού τμήματος για την εκπαίδευση στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
7) Αλλάζει το σύστημα επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης ώστε να γίνεται με καθαρούς κανόνες.
Απαντώντας σε ερωτήσεις εκτός περιεχομένου της χθεσινής συνέντευξης, η Αννα Διαμαντοπούλου επανέλαβε ότι:
* Στον προϋπολογισμό του υπουργείου προβλέπεται καθαρά 1 δισ. περισσότερο από πέρυσι.
* Την ερχόμενη εβδομάδα ενδέχεται να ληφθούν αποφάσεις για το θέμα των κολεγίων, αφού αναμένεται και η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
* Στη σύνοδο των πρυτάνεων θα ξεκαθαριστεί εάν θα προκύψουν μετατροπές στις ισχύουσες διατάξεις για τα ΑΕΙ ή νέος νόμος. Πάντως η ίδια υπογράμμισε εκ νέου τις προτεραιότητές της, λέγοντας χρακτηριστικά πως «όλη η εκπαιδευτική κοινότητα πρέπει να εστιάσει στο Δημοτικό Σχολείο και στο Νηπιαγωγείο».*
Δημήτρης Πεππές, πρόεδρος ΟΛΜΕ:
ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ - ΑΝΤΙΘΕΣΗ
«Εκφράζουμε καταρχήν τη λύπη μας που δεν θεωρήθηκε σκόπιμο από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να ενημερωθεί η Ομοσπονδία για τις ανακοινώσεις αυτές. Οσο για το περιεχόμενό τους, εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας όχι για τις προθέσεις, αλλά για το αποτέλεσμα του όποιου θεσμικού πλαισίου, θυμίζοντας ότι η κατάργηση της επετηρίδας οδήγησε με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων σε ένα δαιδαλώδες πλαίσιο (από πλευράς αριθμού πινάκων) για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών. Ηταν πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας οι μόνιμοι διορισμοί και η μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων οι οποίοι συμπλήρωναν 18μηνη εκπαιδευτική προϋπηρεσία. Δεν μπορεί να είναι ο ΑΣΕΠ το μόνο κριτήριο για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών.
Εκφράζουμε, επίσης, τη σφροδρή αντίθεσή μας σε οποιαδήποτε προσπάθεια χειραγώγησης των εκπαιδευτικών μέσω αδιαφανών διαδικασιών αξιολόγησης».
Δημήτρης Μπράτης, πρόεδρος ΔΟΕ:
ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΗ ΘΕΣΗ
«Εχουμε επισημάνει χρόνια τώρα ότι οι οποιεσδήποτε αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης απαιτούν συστηματικό, ειλικρινή και σε βάθος διάλογο με όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το Δ.Σ. της ΔΟΕ σε συνεδρίασή του την προσεχή Τρίτη θα συζητήσει τις ανακοινώσεις και θα τοποθετηθεί σε όλα τα θέματα.
Σε ό,τι αφορά την αλλαγή στο σύστημα προσλήψεων, θέλω να τονίσω ότι οι εκπαιδευτικοί προγραμματίζουν τη ζωή τους με βάση τους ισχύοντες κάθε φορά νόμους και δεν μπορεί να είναι πειραματόζωα για κανέναν. Γι' αυτό και η κατάργηση των ισχυόντων πινάκων προϋπηρεσίας μάς βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους. Σε κάθε περίπτωση, είναι αδιαπραγμάτευτη η θέση του κλάδου όπως ψηφίστηκε στις γενικές συνελεύσεις για πρόσληψη 60% μέσω ΑΣΕΠ και 40% μέσω πίνακα.
Εξάλλου, οι εμπειρίες του παρελθόντος μάς διδάσκουν πως οι βίαιες αλλαγές στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών (νόμος Αρσένη ν. 2525/97) οδήγησαν σε κοινωνικές συγκρούσεις που ζημίωσαν τελικά την εκπαίδευση».
ΟΙΕΛΕ: Δυσάρεστος αιφνιδιασμός
Κώστας Παπαντωνόπουλος, αντιπρόεδρος
Οι ανακοινώσεις μάς αιφνιδιάζουν και μάλιστα δυσάρεστα. Κανονικά θα έπρεπε να έχουν τεθεί σε διαβούλευση. Ποιος είναι άραγε ο ρόλος του ΕΣΥΠ; Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές, η διαδικασία πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ μπορεί να είναι αντικειμενικότερη, δεν εγγυάται όμως ότι οι προσλαμβανόμενοι εκπαιδευτικοί κάνουν τη διαφορά σε σχέση με τους προσλαμβανόμενους με τις ισχύουσες διαδικασίες. Αυτό, εξάλλου, φαίνεται ότι έχει υπ' όψιν της και η υπουργός, αφού προτείνει και επιπλέον δοκιμαστική διετία. Προφανώς οι εκπαιδευτικοί γίνονται καλύτεροι όταν οι σπουδές τους γίνονται ποιοτικότερες και όταν ισχύσει η πραγματική επιμόρφωση».
Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου