Η φοίτηση αλλοδαπών παιδιών στο ελληνικό σχολείο επιδείνωσε το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας και της μαθητικής διαρροής, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων
«Ακόμη θυμάμαι πόσο άσχημα ένιωθα μέσα στην τάξη όταν δεν μπορούσα να καταλάβω τι έλεγε η δασκάλα μου. Ενιωθα παρείσακτη ανάμεσα στους συμμαθητές μου». Για τη 15χρονη, σήμερα, Μιχαέλα Αράπι από την Αλβανία, η πρώτη επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία σε σχολείο της Θεσσαλονίκης δε θα χαρακτηριζόταν ως ιδιαίτερα επιτυχής. Παρ' όλα αυτά, η νεαρή μαθήτρια πάλεψε με τις αντιξοότητες, κατέρριψε τα εμπόδια της γλώσσας και σήμερα είναι μία από τις αριστούχες μαθήτριες του σχολείου της. Δε συνέβη το ίδιο, όμως, με αρκετούς αλλοδαπούς συμμαθητές της, οι επιδόσεις των οποίων παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα ορισμένοι εξ αυτών να σταματήσουν το σχολείο. «Αρκετά παιδιά με τα οποία ξεκινήσαμε μαζί δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν, έμειναν πίσω στα μαθήματα και τελικά τα παράτησαν», αναφέρει η ίδια.
Μετανάστης ένας στους δέκα μαθητές
«Ακόμη θυμάμαι πόσο άσχημα ένιωθα μέσα στην τάξη όταν δεν μπορούσα να καταλάβω τι έλεγε η δασκάλα μου. Ενιωθα παρείσακτη ανάμεσα στους συμμαθητές μου». Για τη 15χρονη, σήμερα, Μιχαέλα Αράπι από την Αλβανία, η πρώτη επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία σε σχολείο της Θεσσαλονίκης δε θα χαρακτηριζόταν ως ιδιαίτερα επιτυχής. Παρ' όλα αυτά, η νεαρή μαθήτρια πάλεψε με τις αντιξοότητες, κατέρριψε τα εμπόδια της γλώσσας και σήμερα είναι μία από τις αριστούχες μαθήτριες του σχολείου της. Δε συνέβη το ίδιο, όμως, με αρκετούς αλλοδαπούς συμμαθητές της, οι επιδόσεις των οποίων παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα ορισμένοι εξ αυτών να σταματήσουν το σχολείο. «Αρκετά παιδιά με τα οποία ξεκινήσαμε μαζί δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν, έμειναν πίσω στα μαθήματα και τελικά τα παράτησαν», αναφέρει η ίδια.
Μετανάστης ένας στους δέκα μαθητές
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, περίπου το 10% του μαθητικού δυναμικού της Ελλάδας έχει μεταναστευτικό υπόβαθρο και, όπως αποδεικνύεται καθημερινά μέσα στις σχολικές αίθουσες, αυτή η κοινωνική ταυτότητα αποτελεί τροχοπέδη, με συνέπεια οι σχολικές επιδόσεις να είναι κατά κανόνα χαμηλότερες από εκείνες των γηγενών μαθητών. Αποκαλυπτικά, αναφορικά με τις σχολικές επιδόσεις των μεταναστών μαθητών, είναι τα στοιχεία του Διεθνούς Προγράμματος Αξιολόγησης των Μαθητών PISA (Programme for International Student Assessment), τα οποία θα παρουσιάσει αύριο ο αναπληρωτής καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Χρήστος Γκόβαρης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης με θέμα «Πολιτισμική ετερότητα και σχολική επιτυχία: ζήτημα αιχμής για το ελληνικό σχολείο», στο αμφιθέατρο της κεντρικής βιβλιοθήκης του ΑΠΘ.
Ενα χρόνο πίσω
Ενα χρόνο πίσω
«Η φοίτηση αλλοδαπών παιδιών στο ελληνικό σχολείο επιδείνωσε το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας και της μαθητικής διαρροής, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων», εξήγησε στον «Α» ο κ. Γκόβαρης, σημειώνοντας πως «οι μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο υστερούν κατά ένα ολόκληρο χρόνο σε σχέση με τους συνομήλικους Ελληνες συμμαθητές τους».
Η γλώσσα είναι το παν
Η γλώσσα είναι το παν
«Κλειδί» στην απόδοση των αλλοδαπών μαθητών σε όλα τα μαθήματα είναι, βάσει της έρευνας, η κατανόηση της γλώσσας. «Η χώρα προέλευσης του μαθητή δεν παίζει κανένα ρόλο στην επίδοσή του στα μαθήματα. Το παν είναι η γλώσσα. Αν δε γίνει καλή αρχή με την εκμάθηση των Ελληνικών, τα παιδιά δε θα μπορέσουν να αποδώσουν σε κανένα τομέα», ανέφερε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ακόμη πως, όσο μεγαλύτερες είναι οι διαφορές στις σχολικές επιδόσεις των μεταναστών και των γηγενών μαθητών, τόσο χειρότερη είναι και η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Αποκλεισμός από την κοινωνία
Αποκλεισμός από την κοινωνία
Η ελλιπής κατανόηση της ελληνικής γλώσσας, αλλά και οι επιθετικές, ορισμένες φορές, συμπεριφορές των υπόλοιπων μαθητών έχουν σημαντικές συνέπειες στη μετέπειτα εξέλιξη των παιδιών. «Το σχολείο αποτελεί τον κατεξοχήν χώρο ένταξης των μαθητών στην κοινωνία και, αν αυτός ο σκοπός δεν επιτευχθεί μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, τότε δύσκολα θα βρουν αυτά τα παιδιά τη θέση τους στην κοινωνία των ενηλίκων», ανέφερε.
Στόχος η προσαρμογή
Στόχος η προσαρμογή
Υποχρηματοδότηση, ελλιπής επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, άνιση κατανομή των εκπαιδευτικών ευκαιριών... Στην παθογένεια του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος εντοπίζει ο κ. Γκόβαρης τη ρίζα όλων των προβλημάτων. «Το ζητούμενο για την Ελλάδα είναι να προσαρμοστούν τα σχολεία στους μαθητές και όχι οι ίδιοι οι μαθητές στα σχολεία, όπως συμβαίνει στη χώρα μας. Μέσω ενός συστήματος το οποίο θα εστιάζει στις διαπολιτισμικές διαστάσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θα βγει κερδισμένη ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα», κατέληξε ο κ. Γκόβαρης.
Πηγή: Εφημερίδα ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου