Δευτέρα 10 Μαΐου 2010

H κρίση «διαμορφώνει» τις βάσεις εισαγωγής


από ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Δημοσιευμένο Κυριακή 9 Μαΐος 2010



H κρίση «διαμορφώνει» τις βάσεις εισαγωγής
Ολοι στις φετινές πανελλαδικές θέλουν να εισαχθούν σε σχολή κοντά στο σπίτι τους
 

http://www.neolaia.gr/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/panelladikes-20101.jpgΤου Αποστολου Λακασα
H οικονομική κρίση ρίχνει τη σκιά της ακόμα και στις πανελλαδικές εξετάσεις και τα φετινά αποτελέσματα εκτιμάται ότι θα στείλουν πολλαπλά μηνύματα τόσο προς το υπουργείο Παιδείας όσο και προς τα ΑΕΙ. Η αυλαία ανοίγει την προσεχή Παρασκευή και η αδρεναλίνη ανεβαίνει για τους 93.000 υποψηφίους των ενιαίων λυκείων (και τις οικογένειές τους) καθώς, εξαιτίας της στενότητας, όλοι έχουν έναν επιπλέον λόγο να επιδιώξουν, όχι μόνο να εισαχθούν σε κάποια σχολή της αρεσκείας τους, αλλά και σε μια σχολή κοντά στον τόπο κατοικίας τους, ώστε να αποφύγουν τα έξοδα «φοιτητικής μετανάστευσης». Χαρακτηριστικό είναι ότι, με βάση έρευνες της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, σχεδόν ο ένας στους δύο υποψηφίους έχει πατέρα εργαζόμενο στον δημόσιο τομέα ή εργάτη, δηλαδή κοινωνικές τάξεις που πλήττονται άμεσα από τα μέτρα.
Ετσι, ο ανταγωνισμός προβλέπεται ακόμα εντονότερος, ενώ ακόμα και ένα δέκατο της βαθμολογικής μονάδας μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικό για την εισαγωγή στη σχολή της αρεσκείας του κάθε υποψηφίου. Σίγουρο είναι ότι ακόμη και οι υψηλόβαθμοι μαθητές θα θυσιάσουν όνειρά τους στον ρεαλισμό. Ειδικότερα, η οικονομική κρίση δημιουργεί ένα νέο πλαίσιο για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
- Φέτος περισσότερο από ποτέ, τόσο στη μάχη των εξετάσεων στα έξι μαθήματα όσο και στην επιλογή σχολής, θα «μετρήσει» το κόστος σπουδών εκτός έδρας, το οποίο έχει υπολογιστεί σε περίπου 50.000 ευρώ, με δεδομένο ότι η συντριπτική πλειονότητα των φοιτητών/ σπουδαστών δεν ολοκληρώνει τις σπουδές κανονικά (στα 4 έτη), αλλά παίρνει ετήσια παράταση.
- Η όξυνση του ανταγωνισμού θα είναι εντονότερη, καθώς, ούτως ή άλλως, λίγοι εισάγονται στη σχολή της αρεσκείας τους. Ενδεικτικά, πέρυσι με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, μόνον ο ένας στους τρεις πέρασε σε μία από τις τρεις πρώτες επιλογές. Μάλιστα, πολλοί υποψήφιοι θα επιλέξουν να σπουδάσουν σε σχολές στην πόλη όπου ζουν έστω κι αν δεν είναι το αντικείμενο σπουδών που επιθυμούν.
Οι θέσεις
Η αναμενόμενη υψηλή ζήτηση για σχολές στα κεντρικά ΑΕΙ, δηλαδή της Αττικής, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας, οδήγησε, όπως ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, «στην απόφαση να μη μειωθούν οι θέσεις των κεντρικών ΑΕΙ, όπως είναι και το πάγιο αίτημα των διοικήσεών τους».
- Το υψηλό κόστος σπουδών μακριά από την οικογενειακή εστία θα έχει επιπτώσεις και στις βάσεις εισαγωγής. Λόγω της ζήτησης, στην περίπτωση καλύτερων επιδόσεων φέτος σε σχέση με το 2009, οι βάσεις στις σχολές των κεντρικών ΑΕΙ θα κινηθούν εντονότερα ανοδικά σε σχέση με την περιφέρεια. Αντίστροφα, εάν οι υποψήφιοι γράψουν φέτος χειρότερα από το 2009, η πτώση των βάσεων εισαγωγής στα κεντρικά ΑΕΙ θα είναι μικρότερη εκείνης των περιφερειακών. Ουσιαστικά, θα ενισχυθεί το φαινόμενο των ΑΕΙ διαφόρων ταχυτήτων.
- Οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις θα αποτελέσουν κρίσιμο τεστ για τα τμήματα χαμηλής ζήτησης σε ΤΕΙ της περιφέρειας (π. χ. Κοζάνη, Καλαμάτα, Ηγουμενίτσα, Μεσολόγγι κ. ά.), τα οποία έως πέρυσι είχαν κενές θέσεις λόγω της έλλειψης ικανού αριθμού εισακτέων με βαθμό πρόσβασης πάνω από το όριο του 10. Τα τελευταία χρόνια, περί τα 40 τμήματα ΤΕΙ είχαν κάθε χρονιά ελάχιστο αριθμό εισακτέων, με αποτέλεσμα να οδεύουν προς «λουκέτο». Από φέτος καταργήθηκε η βάση του 10, άρα όλες οι θέσεις των ΤΕΙ προβλέπεται να καλυφθούν, όμως θα κριθεί στην πράξη πόσοι υποψήφιοι θα αποφασίσουν να σπουδάσουν σε περιφερειακά τμήματα. Να σημειωθεί ότι πέρυσι συνολικά 2.521 υποψήφιοι που πέτυχαν το όριο εισαγωγής, άρα είχαν κατοχυρώσει δικαίωμα εισαγωγής, τελικά δεν το αξιοποίησαν, αποφασίζοντας να μην παρακολουθήσουν μαθήματα σε τμήματα μηδενικού ενδιαφέροντος γι' αυτούς.
- Τέλος, η οικονομική κρίση θα επηρεάσει και τη διοργάνωση των εξετάσεων. Φέτος, θα λειτουργήσουν 150 λιγότερα εξεταστικά κέντρα σε σχέση με πέρυσι (από 1.240 σε 1.090) με προφανή στόχο την εξοικονόμηση κονδυλίων. Η αμοιβή βαθμολογητών, επιτηρητών και το κόστος της γραφικής ύλη ανεβάζουν τον «λογαριασμό» των πανελλαδικών εξετάσεων σε περίπου 25 εκατ. ευρώ.
Οδηγίες προς υποψηφίους
Εμπειροι καθηγητές και διορθωτές μεταφέρουν τις πλέον ουσιαστικές οδηγίες - συμβουλές προς τους υποψηφίους:
- Η καλή προετοιμασία και η μελέτη όλης της ύλης χωρίς κενά έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από καιρό. Εφεξής απαιτείται ηρεμία και ψυχραιμία, τόσο κατά την περίοδο των εξετάσεων, όσο και κατά το κρίσιμο τρίωρο της εξέτασης κάθε μαθήματος. Αυτό γιατί πολλοί υποψήφιοι, ενώ έχουν προετοιμαστεί πολύ καλά, «τα χάνουν» όταν βρεθούν... αντιμέτωποι με τα θέματα.
- Μελετήστε τα θέματα με προσοχή. Τα θέματα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Το πρώτο είναι το ευκολότερο και το τέταρτο το δυσκολότερο. Ξεκινήστε με την ίδια σειρά.
- Μη σπαταλήσετε όλο το χρόνο σε μία άσκηση που έχετε «κολλήσει». Προχωρήστε και αφήστε τη δύσκολη άσκηση για το τέλος.
- Αν τελικά δείτε ότι δεν τα καταφέρνετε σε μία άσκηση - ερώτημα, μην πανικοβληθείτε. Ισως κάποιο θέμα να είναι εξαιρετικά δύσκολο, αλλά αυτό ισχύει για όλους τους υποψηφίους.
- Εάν δεν γνωρίζετε στο σύνολο την απάντηση σε ένα ερώτημα, προχωρήστε στην απάντηση του επόμενου.
- Αρνητική βαθμολογία δεν υπάρχει. Εάν δεν ξέρετε όλη την απάντηση, γράψτε ό, τι ξέρετε.
- Συχνά παρατηρείται, μαθητές να μεταφέρουν βιαστικά και χωρίς προσοχή τη λύση από το πρόχειρο τετράδιο στο επίσημο, με αποτέλεσμα κατά την αντιγραφή να κάνουν λάθη.
- Στα θεωρητικά μαθήματα προσέξτε τη χρήση της γλώσσας: να είναι απλή, ακριβής, κατανοητή.
- Αποφύγετε τα συνεχή σβησίματα, κάντε καλά γράμματα και καθαρά σχήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: