Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2009

Μαθήματα μουσικής από φοιτητές του ΑΠΘ σε παιδιά με ιδιαιτερότητες

Μουσική παιδεία για τα «παιδιά ενός κατώτερου Θεού». Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μέσα από το ερευνητικό έργο CALM (Community Action in Learning Music - Κοινοτική Δράση στη Μάθηση της Μουσικής) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εφαρμόζεται η εκπαιδευτική προσέγγιση της μουσικής παιδαγωγικής σε τσιγγανόπουλα, μουσουλμανόπαιδες, Πομάκους, παιδιά οικονομικών μεταναστών και μαθητές με σοβαρά προβλήματα υγείας. «Διδάσκονται από αυτοσχεδιασμό σε τζαζ και ροκ έως προσέγγιση κλασικής μουσικής. Είναι εκπληκτικό ότι παιδιά που θεωρούνται ζωηρά ή ότι δεν έχουν ενδιαφέρον για άλλα μαθήματα γλωσσικά, μαθηματικά κλπ σ' αυτή την ευκαιρία που τους δίνεται είναι οι πιο ενδιαφερόμενοι μαθητές», λέει στην «Ε» η επικεφαλής του προγράμματος - καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών στο ΑΠΘ, Ελένη Λαπιδάκη. Κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο, περίπου είκοσι τεταρτοετείς ή πεμπτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες του μαθήματος «Εισαγωγή στη Μουσική Παιδαγωγική», που διδάσκει η κ. Λαπιδάκη, δημιουργούν ομάδες δύο έως τεσσάρων ατόμων. Κάθε ομάδα «υιοθετεί» μια τάξη ενός δημόσιου σχολείου (νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου), που δεν έχει δάσκαλο μουσικής και διδάσκει τους μαθητές, μια - δυο φορές την εβδομάδα, ανάλογα με την απόσταση του κάθε σχολείου από το πανεπιστήμιο. Τεταρτοετείς ή πεμπτοετείς φοιτητές επισκέπτονται σχολεία που βρίσκονται σε φτωχές περιοχές της Ελλάδας και διδάσκουν μουσική Οι φοιτητές επισκέπτονται σχολεία που βρίσκονται σε οικονομικά φτωχές περιοχές της Ελλάδας και των οποίων μεγάλος αριθμός μαθητών παρουσιάζει πολιτισμικές και γλωσσικές ιδιαιτερότητες και διαφορές (μουσουλμανόπαιδες, Τσιγγανόπαιδες, Πομάκοι, παλιννοστούντες ομογενείς, παιδιά οικονομικών μεταναστών) ή σοβαρά προβλήματα υγείας. Εκτός του ότι δεν έχουν πρόσβαση στην επίσημη δημόσια μουσική εκπαίδευση, τα σχολεία στα οποία πάνε να διδάξουν, τα βρίσκουν οι ίδιοι οι φοιτητές της κάθε ομάδας, μερικοί απ' τους οποίους βιώνουν γραφειοκρατικές δυσκολίες, αποκτώντας την εμπειρία της λειτουργίας του σχολικού μηχανισμού. «Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι η συντριπτική πλειοψηφία των διευθυντών και δασκάλων των σχολείων είναι εξαιρετικά πρόθυμοι και δεκτικοί, επιθυμώντας τη συνέχιση της συνεργασίας», τονίζει η κ. Λαπιδάκη. Οι φοιτητές που γίνονται «δάσκαλοι μουσικής» για ένα εξάμηνο, στο πλαίσιο του προγράμματος:

* Είναι στα ανώτερα εξάμηνα των πανεπιστημιακών τους μουσικών σπουδών.

**Είναι μουσικοί με γερό μουσικό υπόβαθρο στο παίξιμο κάποιου μουσικού οργάνου.

** Δεν έχουν διδάξει ποτέ μουσική σε σχολική τάξη, αλλά θέλουν να γίνουν μουσικοεκπαιδευτικοί.

Προετοιμάζονται, όχι απλώς για να απασχολήσουν τα παιδιά με μουσική υπόκρουση, αναμασώντας παιδαγωγικές μεθόδους, δραστηριότητες ή αναλυτικά προγράμματα, αλλά με σκοπό να ανακαλύψουν καινοτόμες μουσικοεκπαιδευτικές προσεγγίσεις, που ζωντανεύουν τη μουσική και τα φαινόμενά της, κάνοντας μαθητές κάθε ηλικίας να νιώσουν πως και οι ίδιοι είναι μουσικοί. Το πρόγραμμα CALM δημιουργεί πρόταση συγκεκριμένων λύσεων μουσικοπαιδαγωγικής φύσης, ώστε τα αναλυτικά προγράμματα μουσικής της προσχολικής, της Α' βάθμιας και Β' βάθμιας εκπαίδευσης να δίνουν ίσες ευκαιρίες για δημιουργικότητα, έκφραση και πολιτισμικούς συσχετισμούς και να καταπολεμούν τον κοινωνικό αποκλεισμό, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές πράξεις (Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης), ως στοιχεία που διαμορφώνουν την ιδιότητα του «Ευρωπαίου πολίτη». Το ερευνητικό έργο χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από την επιτροπή ερευνών του ΑΠΘ.

Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια: