Πώς θα αλλάξει η κλιματική πολιτική με τη νέα κυβέρνηση;
Ο Χατογιάμα έχει δεσμευθεί σε μείωση των εκπομπών κατά 25%. Ο στόχος αυτός είναι δυσκολότερος από εκείνον της προηγούμενης κυβέρνησης, που έκανε λόγο για περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων κατά 8% μέχρι το 2020, σε σχέση με εκείνες του 1990. Το Δημοκρατικό Κόμμα του Χατογιάμα λέει ότι ο αυστηρό στόχος είναι αναγκαίος, ώστε η Ιαπωνία να διαδραματίσει σημαντικότερο ρόλο στις συνομιλίες της Κοπεγχάγης για το κλίμα το Δεκέμβριο και για να πεισθούν αναδυόμενες οικονομίες όπως η Ινδία και η Κίνα, να προσυπογράψουν νέο κλιματικό σύμφωνο που θα αντικαταστήσει το Πρωτόκολλο του Κιότο. Οι νέοι στόχοι της ιαπωνικής κυβέρνησης αντιμετωπίζουν, όμως, σκληρή αντίσταση από τις βιομηχανίες της Ιαπωνίας, με το σύνδεσμό βιομηχάνων της χώρας, το Κεϊνταρέν, να αναμένεται να αντιταχθεί στην πρωτοβουλία των Δημοκρατικών. Περιβαλλοντικές οργανώσεις υποστηρίζουν, όμως, ότι οι νέοι στόχοι θα ανοίξουν το δρόμο στην ανάπτυξη νέων, «καθαρών» βιομηχανιών ενέργειας, τονώνοντας σε βάθος χρόνου την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Οι εκπομπές καυσαερίων στην Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά 2,8% από το Μάρτιο του 2007 έως το Μάρτιο του 2008, ποσοστό 16% υψηλότερο από τους στόχους που θέτει το Πρωτόκολλο του Κιότο.
Πώς θα επιτύχουν οι Δημοκρατικοί τους στόχους τους για τις εκπομπές καυσαερίων;
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να δημιουργήσει εσωτερική αγορά ανταλλαγής ρύπων, που θα ορίζει ανώτατο ποσοστό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τις βιομηχανίες. Το Δημοκρατικό Κόμμα σχεδιάζει επίσης να εισάγει οικονομικά κίνητρα για εργοστάσια ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και μελετά την επιβολή «φόρου άνθρακα» σε ρυπογόνες επιχειρήσεις. Στόχος του κόμματος είναι η κάλυψη του 10% των ενεργειακών αναγκών της χώρας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Την ίδια στιγμή, οι Δημοκρατικοί θέλουν να καταργήσουν τα διόδια στους ιαπωνικούς αυτοκινητόδρομους, αλλά και την επιβάρυνση των 25 σεντς του ευρώ που πληρώνουν οι οδηγοί για κάθε λίτρο βενζίνης που αγοράζουν. Τα μέτρα αυτά, με στόχο την ελάφρυνση των οικονομικών βαρών του εκλογικού σώματος, έχουν αντιμετωπισθεί αρνητικά από περιβαλλοντικές οργανώσεις, που καταγγέλλουν ότι αντιβαίνουν στις προσπάθειες προώθησης «πράσινου» τρόπου ζωής. Η κατάργηση των διοδίων και η περιορισμένη φορολογία στη βενζίνη θα οδηγούσαν σε αύξηση της κίνησης αυτοκινήτων κατά 21% και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 9,8 εκατ. τόννους το χρόνο.
Θα μπορέσουν οι Δημοκρατικοί να πετύχουν τους στόχους τους;
Αναλυτές εκτιμούν ότι η θέσπιση νέου φόρου «άνθρακα» θα συναντήσει δυσκολίες, εξαιτίας των έντονων αντιδράσεων της βιομηχανίας, ενώ ανησυχία δημιουργούν οι χαρακτηριστικά αργοί ρυθμοί της νομοθετικής διαδικασίας, που πρέπει να συμβιβάσει τις συχνά αντικρουόμενες προτεραιότητες των διαφόρων υπουργείων.
Πηγή: www.kathimerini.gr με στοιχεία από Reuters
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου