Παρασκευή 12 Ιουνίου 2009

Το μουσείο ξαναθερμαίνει τη διεκδίκηση των Μαρμάρων

Την ώρα που η Αθήνα ετοιμάζεται να ανοίξει το νέο Μουσείο της Ακρόπολης παρουσία αρχηγών κρατών και προσωπικοτήτων απ'όλο τον κόσμο (20 Ιουνίου), ο διεθνής Τύπος με μπαράζ δημοσιευμάτων θέτει το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Η αφίσα στις στάσεις των λεωφορείων δεν είναι άλλη από μια αρχαϊκή κόρη, κόσμημα του Νέου Μουσείου

Με ένα δισέλιδο άρθρο του το περιοδικό «Newsweek» με τίτλο «Romancing the Stones» (Φαντασιώνοντας τις Πέτρες) αναφέρεται στο ιστορικό τής κλοπής των Γλυπτών από τον Ελγιν. Αφού παραλληλίζει το σύνθετο αυτό πρόβλημα με «γόρδιο δεσμό», που «θα χρειαζόταν τη σοφία των αρχαίων Ελλήνων για να λυθεί», καταλήγει: «Δεν θα ήταν συναρπαστικό να δούμε όλα τα Γλυπτά μαζί στην Αθήνα για ένα διάστημα;».
Η συντάκτης του άρθρου, Κάθλιν Μαγκούιγκαν, υπενθυμίζει την πολυσυζητημένη λύση του μακροπρόθεσμου δανεισμού των Γλυπτών, που έχει θέσει η ελληνική πλευρά προς τη βρετανική, προσφέροντάς της ως αντάλλαγμα περιοδικές αρχαιολογικές εκθέσεις. Προχωράει, όμως, ένα βήμα παραπέρα προτείνοντας να γυρίσουν στη συνέχεια όλα τα Γλυπτά στο Λονδίνο, προκειμένου να αποτελέσουν το πανόραμα του Δυτικού Πολιτισμού, στον οποίο ανήκουν. Δεν της διαφεύγει ωστόσο και η πρόσφατη δήλωση του υπουργού Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων: «Οι Βρετανοί είπαν "δεν τα αξίζετε, δεν έχετε πού να τα βάλετε". Τώρα όμως έχουμε ένα από τα καλύτερα μουσεία στον κόσμο».

Τα λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας κουβαλώντας την πομπή των Παναθηναίων από τη ζωφόρο του Παρθενώνα


Αλλά και ο Βρετανός δημοσιογράφος Κρίστοφερ Χίτσενς, παλιός υπέρμαχος της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα και συγγραφέας του βιβλίου «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα επιχειρήματα υπέρ της επανένωσης», σε τετρασέλιδο άρθρο του στο περιοδικό «Vanity Fair» κάνει εκτενή αναφορά στην αρχαιολογική και ιστορική αξία του Παρθενώνα και στην «ελληνοβρετανική διαμάχη» για τα Γλυπτά. Στο δημοσίευμά του με τίτλο «The Lovely Stones» («Τα αξιαγάπητα Μάρμαρα») μεταφέρει τις προσωπικές εντυπώσεις του από το νέο Μουσείο Ακρόπολης ύστερα από πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα με αφορμή τα επικείμενα εγκαίνια. Κατ' αρχάς απαριθμεί και καταρρίπτει όλα τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου με τα οποία συνεχίζει να κατακρατεί τα Γλυπτά.
Στη συνέχεια, με γνώμονα τη σύγχρονη επικαιρότητα, κάνει λόγο για τον «Περίκλειο Κεϋνσιανισμό», ο οποίος οδήγησε στην κατασκευή του Παρθενώνα ως «πακέτο ενίσχυσης» της ταλαιπωρημένης από τους περσικούς πολέμους Αθήνας του 5ου αι. π.Χ. Στοιχείο μοναδικότητας του Παρθενώνα θεωρεί το γεγονός ότι δεν κτίστηκε από σκλάβους, όπως άλλα σπουδαία μνημεία, αλλά αποτέλεσε «δημιούργημα της πρόθυμης συλλογικής εργασίας ελεύθερων πολιτών».
Αναφερόμενος ο Χίτσενς στο Μουσείο της Ακρόπολης, χαρακτηρίζει «επιτυχή ιδέα» την παρουσίαση των αυθεντικών γλυπτών, που βρίσκονται στην Αθήνα πλάι στα αντίγραφα εκείνων που παραμένουν στο Λονδίνο. «Ετσι, ο επισκέπτης του μουσείου βλέπει τη συνέχεια της ιστορίας που διηγείται η ζωφόρος του Παρθενώνα».
Ο γνωστός Βρετανός δημοσιογράφος δεν παραλείπει να επισημάνει ότι την ώρα που πολλά ευρωπαϊκά μουσεία και γκαλερί έχουν κατανοήσει την ανάγκη επανένωσης των Γλυπτών, το Βρετανικό Μουσείο αρνείται. Κλείνει εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι «κάποια μέρα θα υπάρξει μια συμφωνία για να γίνει το ορθό, όπως αρμόζει στο πλέον ορθό οικοδόμημα του κόσμου».
Πηγή: Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: