Υστερα από μια δεκαετία λειτουργίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, τα ολοήμερα δημοτικά και νηπιαγωγεία περνούν σε νέα φάση με δύο σημαντικές παραμέτρους: οι εκπαιδευτικοί που απασχολούνται σε αυτά θα είναι μόνιμοι, ενώ το πρόγραμμά τους σχεδιάζεται να συνδέεται με τις ανάγκες (κοινωνικές, οικονομικές κ. λπ.) κάθε γεωγραφικής περιοχής. Αυτό, γιατί είναι διαφορετικές οι ανάγκες των μαθητών στις αστικές περιοχές, διαφορετικές στις ημιαστικές περιοχές κ. ο. κ. Το πρόγραμμα των ολοήμερων σχολείων έγινε σε γενικές γραμμές αποδεκτό από τους γονείς, πρωτίστως γιατί αφήνουν τα παιδιά τους στο σχολείο έως τις 4 το απόγευμα, δηλαδή μέχρι την ολοκλήρωση του δικού τους επαγγελματικού ωραρίου. Ετσι, η ζήτηση προς τους διευθυντές των σχολείων είναι μεγάλη και κάθε χρόνο δημιουργούνται περί τα 5.500 τμήματα ολοήμερων δημοτικών σχολείων.
«Πάρκινγκ» μαθητών
Ομως, η έλλειψη υποδομών και σωστής οργάνωσης οδήγησε πολλά από αυτά να λειτουργούν σαν να είναι «πάρκινγκ» μαθητών. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Ερευνών της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, οι οκτώ στους δέκα γονείς θεωρούν απαραίτητη την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού και ο ένας στους δύο αναδεικνύει ως πιο σοβαρό πρόβλημα τη μη έγκαιρη πρόσληψη δασκάλων. Ως προς τις υποδομές των ολοήμερων σχολείων, οι γονείς θεωρούν ως σοβαρότερα προβλήματα την απουσία ειδικού χώρου εστίασης (45,8%) και ειδικού χώρου για τις δραστηριότητες (35,3%).
Οπως ανέφερε για το θέμα στην «Κ» η υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, η ηγεσία του υπουργείου προωθεί ένα νέο μοντέλο λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου, τόσο σε επίπεδο προσωπικού όσο και σε επίπεδο αναλυτικών προγραμμάτων.
- Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας θα λειτουργήσει από το 2010 - 2011 πιλοτικά ολοήμερα σχολεία σε διάφορες περιοχές της χώρας, οι οποίες θα επιλεγούν με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια. Ο αριθμός των πιλοτικών σχολείων θα εξαρτηθεί από τη χρηματοδότηση που θα λάβει το πρόγραμμα.
- Στόχος του υπ. Παιδείας είναι τα «νέα» ολοήμερα σχολεία να λειτουργούν με μόνιμους εκπαιδευτικούς, ώστε να μην υπάρχουν τα σοβαρά κενά που παρατηρούνται στην αρχή κάθε χρονιάς και που καλύπτονται από ωρομίσθιους. Ενδεικτικά, τους δύο πρώτους μήνες της χρονιάς -το ίδιο συμβαίνει φέτος- υπάρχουν κενά σε εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα να χάνονται αρκετές από τις ώρες.
- Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, για το βασικό ωράριο των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων λείπουν 351 νηπιαγωγοί, 603 δάσκαλοι, 232 καθηγητές αγγλικών, 217 γυμναστές και 159 καθηγητές μουσικής. Από την άλλη πλευρά, οι φετινές εκτιμήσεις της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κάνουν λόγο για απουσία περίπου 7.000 ωρομισθίων εκπαιδευτικών, που καλύπτουν μαθήματα ειδικοτήτων στο ωράριο του ολοήμερου σχολείου. Το υπουργείο Παιδείας σκοπεύει να κάνει καλύτερη διαχείριση του ωρομίσθιου προσωπικού μεταξύ δύο και τριών σχολείων.
- Αλλαγές θα γίνουν και στα αναλυτικά προγράμματα. Στόχος είναι το 15% από αυτά να σχετίζεται με θέματα τοπικού χαρακτήρα, τα οποία θα αναπτύσσονται στις ώρες του ολοήμερου σχολείου, μετά τα μαθήματα του βασικού προγράμματος. Για την επιλογή των θεμάτων μεταξύ των κριτηρίων θα είναι η τοπική ιστορία, η αστικότητα και το οικονομικό επίπεδο της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό, στη διαμόρφωση του προγράμματος θα κληθούν να συμμετάσχουν οι γονείς καθώς και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων.
- Τα κοινωνικο-οικονομικά χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής θα αποτελέσουν βασικό κριτήριο για την οργάνωση των ολοήμερων πιλοτικών σχολείων, με βάση τις ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας. Από την ηγεσία του υπ. Παιδείας εκτιμάται πως πρέπει να δοθεί βάρος σε σχολεία όπου υπάρχει υψηλό ποσοστό μεταναστών ή αθιγγάνων μαθητών και σε αυτά όπου καταγράφεται μεγάλη μαθητική διαρροή.
- Το ζήτημα, βέβαια, για την επιτυχημένη λειτουργία των ολοήμερων σχολείων είναι οι υποδομές. «Η υλικοτεχνική υποδομή είναι άθλια», αναφέρει στην «Κ» το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΔΟΕ κ. Ντίνα Ρέππα και τονίζει: «Στα περισσότερα κτίρια των αστικών κέντρων, και κυρίως στην Αττική, δεν υπάρχουν αίθουσες για διδασκαλία, πόσω μάλλον ειδικοί χώροι για τις απαραίτητες λειτουργίες του ολοήμερου όπως η σίτιση. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι μαθητές εκεί όπου το πρωί κάνουν μάθημα, στα ίδια θρανία τρώνε το μεσημέρι...».
Πηγή: Εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου