Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ, από ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Χιλιάδες είναι οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται αποσπασμένοι σε διάφορες υπηρεσίες και γραφεία, δηλαδή εκτός σχολείων τα οποία ακόμη και σήμερα, πέντε μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, έχουν κενά.
Σύμφωνα με στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, τα οποία έχει στα χέρια της η «Κ.Ε.», για το σχολικό έτος 2009-2010, 2.354 δάσκαλοι ή νηπιαγωγοί και 5.623 καθηγητές είναι αποσπασμένοι σε διάφορες υπηρεσίες. Οι περισσότεροι απ' αυτούς σε περιφερειακές διευθύνσεις και στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας.
*Οι εκπαιδευτικοί αποσπώνται κυρίως στις υπηρεσίες του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ), όπου βρίσκονται 1.301 καθηγητές και 168 δάσκαλοι και κάνουν δουλειά γραφείου. Το ίδιο συμβαίνει και με τους αποσπασμένους στις διευθύνσεις και τα γραφεία εκπαίδευσης όπου απασχολούνται 1.800 καθηγητές και 1.352 δάσκαλοι.
*Στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ έχουν αποσπασθεί 943 καθηγητές και 422 δάσκαλοι, οι οποίοι συνήθως, παράλληλα με τη βοήθεια που προσφέρουν στα γραφεία των καθηγητών πανεπιστημίου, ενδεχομένως ασχολούνται και με τη συγγραφή του δικού τους διδακτορικού.
*Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι 24 καθηγητές έργάζονται σε πολιτικά γραφεία υπουργών, υφυπουργών, γενικών γραμματέων και βουλευτών, κατόπιν κοινών αποφάσεων υπουργών Παιδείας και συναρμόδιων υπουργών.
*Στο υπουργείο Παιδείας βρίσκονται 993 αποσπασμένοι δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και καθηγητές, ορισμένοι από τους οποίους ασχολούνται με το να βγάζουν φωτοτυπίες, όπως είχε πει και η υπουργός Παιδείας στη Βουλή.
Το πρόβλημα των αποσπάσεων θα είχε λυθεί, λένε έμπειροι εκπαιδευτικοί, αν στις υπηρεσίες είχαν προσληφθεί διοικητικοί υπάλληλοι. Αν τώρα επιχειρηθεί να επιστρέψουν οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις, χωρίς μάλιστα να υπάρχει δυνατότητα προσλήψεων δημόσιων υπαλλήλων, θα κατέρρεαν οι περισσότερες υπηρεσίες που στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς.
Ετσι, «βολεύονται» όλοι: Και οι υπηρεσίες που δεν καταβάλλουν επιπλέον μισθοδοσίες αλλά και οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν συχνά κοντά στους τόπους κατοικίας και στις οικογένειές τους, παίρνουν τα μόρια και δεν εισπράττουν την κούραση από τη διδασκαλία των παιδιών.
Η περίπτωση του Αη Στράτη
Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα, κάθε εκπαιδευτικός έπειτα από ενός χρόνου παραμονή στον τόπο διορισμού μπορεί να κάνει αίτηση για απόσπαση, είτε σε διευθύνσεις και γραφεία εκπαίδευσης, είτε στον Οργανισμό Επαγγελματικής Εκπαίδευσης-Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) ή στο υπουργείο Παιδείας, παίρνοντας όμως τα μόρια που ισχύουν στην οργανική του θέση στον τόπο διορισμού του.
Για παράδειγμα, ένας εκπαιδευτικός που διορίζεται στον Αγιο Ευστράτιο, αποσπάται με το κατάλληλο «μέσον» στην Αθήνα. Εργάζεται κοντά στο σπίτι του και παίρνει τον ανώτατο αριθμό μορίων (12 το χρόνο). Σ' αυτό το πλαίσιο, υπηρετούσαν μόλις 9 καθηγητές στο γυμνάσιο του Αγίου Ευστρατίου, ενώ είχαν τοποθετηθεί 41!
Αποκαλυπτικά είναι τα όσα γράφουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, στο διάλογο που έγινε, τελευταία, μέσω του Διαδικτύου, για την αλλαγή του συστήματος διορισμών.
«Αρχίστε την εξυγίανση από το υπουργείο σας», γράφει ένας εκπαιδευτικός στην Αννα Διαμαντοπούλου. «Ολοι οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν εκεί, έχουν αποσπασθεί με κομματικά κριτήρια. Πολλοί απ' αυτούς δεν καλύπτουν πραγματικές ανάγκες, τη στιγμή που πολλά σχολεία στην επαρχία έχουν σοβαρότατες ελλείψεις (...)».
Ενας άλλος σημειώνει με κεφαλαία γράμματα: «Αν πραγματικά θέλετε να χτυπήσετε τον κομματισμό και να γράψετε ιστορία, καταργήστε τις αποσπάσεις. Μόνο μόνιμο προσωπικό στις κενές πραγματικές θέσεις υπηρεσιών και οργανισμών».
Ομως η λύση δεν είναι τόσο απλή, παρατηρούν οι εκπαιδευτικοί. Δεν μπορεί να εφαρμοσθεί η πρακτική τού «πονάει χέρι, κόβει χέρι».
Γιατί πολλοί από αυτούς που κάνουν χρήση του δικαιώματος της απόσπασης, βρίσκονται σε πραγματικά δύσκολη θέση. Οπως για παράδειγμα αν και οι δύο σύζυγοι εργάζονται ο ένας ως εκπαιδευτικός και ο άλλος στον ιδιωτικό τομέα, σε διαφορετικές περιοχές της χώρας, είτε έχουν σοβαρούς λόγους υγείας οι ίδιοι, ή μέλη της οικογένειάς τους, είτε σπουδάζουν παιδιά κ.λπ.
Ωρομίσθιοι «νομάδες»
Ετσι, δεν είναι εύκολο να ξεκαθαρίσει το τοπίο χωρίς αδικίες ούτε να ελεγχθούν εκατοντάδες στελέχη της εκπαίδευσης που παίζουν σημαντικότατο ρόλο στις αποσπάσεις, αφού το ισχύον σύστημα τους δίνει τη δυνατότητα να κάνουν κι αυτοί τα «ρουσφέτια» τους, αποσπώντας τους δικούς τους ανθρώπους, έστω και αν στην περιοχή τους θα υπάρξει πληθώρα υπεράριθμων.
Σε πολλές περιπτώσεις, δηλαδή, δεν παρουσιάζονται οι πραγματικοί αριθμοί των εκπαιδευτικών μιας περιοχής, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα «εξυπηρέτησης» των ημετέρων μέσα στον κάθε νομό.
Για παράδειγμα στην περιοχή Κοζάνης, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, εμφανιζόταν να υπηρετούν λιγότεροι εκπαιδευτικοί απ' όσους ήταν τοποθετημένοι. Τώρα αποκαλύφθηκε ότι υπάρχουν 31 υπεράριθμοι, οι οποίοι στην ουσία υποαπασχολούνται ή είναι ανενεργοί.
Μέσα σε όλα αυτά τα τραγελαφικά πρέπει να προστεθούν και οι ωρομίσθιοι, που προσπαθούν με κάθε τρόπο να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα μόρια για την εξέλιξή τους, χρησιμοποιώντας συχνά πολιτικό μέσον, για να πάρουν μερικές ώρες διδασκαλίας σε σχολεία που απέχουν χιλιόμετρα μεταξύ τους. Καθημερινά, εκατοντάδες οργώνουν ολόκληρους νομούς, για να πάνε από σχολείο σε σχολείο για επτά ευρώ την ώρα, τα οποία συχνά εισπράττουν μετά την παρέλευση τουλάχιστον... ενός έτους. Μόλις όμως διοριστούν επαναλαμβάνονται οι ίδιες ιστορίες.
Μείωση των διορισμών
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σκοπεύει να αλλάξει τον τρόπο αποσπάσεων και μεταθέσεων και σε βάθος χρόνου προτίθεται ακόμη και να καταργήσει τον θεσμό της ωρομισθίας. Τα σχέδια της θα παρουσιαστούν στο υπουργικό συμβούλιο έως τα μέσα Μαρτίου για να προχωρήσει η κατάρτιση νομοσχεδίου με το νέο τρόπο προσλήψεων, ο οποίος όμως δεν θα ισχύσει άμεσα.
Συγχρόνως, το υπουργείο προτίθεται, λόγω της οικονομικής κατάστασης, να περιορίσει δραστικά τους διορισμούς. Ο καθηγητής Μαθηματικών Στράτος Στρατηγάκης μελέτησε τους αριθμούς σύμφωνα με το πρόγραμμα σταθερότητας που υπεβλήθη στην Ε.Ε. και επισημαίνει ότι «οι διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών κάθε χρόνο είναι περίπου 6.000. Το 2010 θα έχουμε περίπου 3.000 λιγότερους διορισμούς μονίμων και 7 έως 8 χιλ. λιγότερους αναπληρωτές.
Μείωση δηλαδή των εισερχομένων στα σχολεία πάνω από 10.000. Αν υπολογίσουμε και την αύξηση του αριθμού των συνταξιοδοτούμενων, λόγω του πανικού που έχει ενσπείρει η αλλαγή του ασφαλιστικού, αντιλαμβανόμαστε τις αυξημένες ανάγκες εκπαιδευτικού προσωπικού που θα εμφανιστούν στα σχολεία.
Ετσι, θα μειωθούν περίπου κατά 7% οι υπηρετούντες εκπαιδευτικοί, που, σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, είναι περίπου 150.000 σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αν συμβεί αυτό, πέραν όλων των άλλων, φοβούμαι ότι θα οδηγηθούμε αναγκαστικά σε συγχωνεύσεις τμημάτων, ακόμη και σε κλείσιμο σχολείων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου